روسیه ۲ ماهواره ارتباطی به فضا فرستاد

ماهواره های روسی ˮExpress-AMU3ˮ و ˮExpress-AMU7ˮ از پایگاه فضایی بایوکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شدند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این دو ماهواره روز دوشنبه در ساعت ۷: ۰۷ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۵: ۳۷ به وقت تهران) به فضا رفتند و آژانس فضایی روسکاسموس روسیه خبر از موفقیت آمیز بودن این پرتاب داده است. مرحله فوقانی موشک با نام “Briz-M”، ماهواره ها را در مدار مورد نظر قرار خواهد داد.
روسکاسموس در اطلاعیه ای اعلام نمود: تمامی مراحل پرواز همچون جدا شدن بخش های مختلف و جداسازی محافظ محموله انجام شده است.
موشک “Proton-M” ابتدا قرار بود در روز ششم دسامبر(۱۵ آذر) صورت گیرد اما پرتاب آن به سبب بروز نقصی در پیشران بخش “Briz-M” چند روزی به تاخیر افتاد.
این دو ماهواره با همراهی مرحله فوقانی “Briz-M” به ارتفاع ۱۸ هزار و ۷۰۰ تا ۵۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین پرواز کردند تا در نهایت در مدار زمین آهنگ در ارتفاع ۳۵ هزار و ۷۸۶ کیلومتری قرار بگیرند. مدار زمین آهنگ موقعیتی نسبتا ثابت بر فراز روسیه فراهم می آورد.
این دو ماهواره برای تامین نیاز ارتباطات و پخش همگانی(broadcasting) روسیه کار خواهند کرد. همچون کارهای این دو ماهواره ایجاد ارتباطات ثابت و سیار، سرویس پخش همگانی رادیو و تلویزیون، دسترسی پر سرعت به منابع اطلاعاتی و سایر موارد است.
آخرین پرتاب ماهواره های “Express” که در آن نیز دو ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شد در ژوئیه ۲۰۲۰ انجام گرفت. نخستین سری از این ماهواره ها در اکتبر ۱۹۹۴ به فضا پرتاب شدند تا جایگزین ماهواره هایی قدیمی به نام “Gorizont” باشد که از سال ۱۹۷۹ مورد استفاده قرار گرفته بودند.