آزمایش ضدماهواره ای روسیه برای ایلان ماسک دردسرساز شد

نیوزتل: زباله های فضایی به وجود آمده در نتیجه آزمایش ضدماهواره ای روسیه، ماهواره های اینترنتی استارلینک را مجبور به تغییر مسیر کردند تا از برخورد احتمالی جلوگیری شود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس در روز سه شنبه در توئیتی، از مشکل ساز شدن زباله های فضایی آزمایش ضد ماهواره ای روسیه خبرداد.
در جریان آزمایش ضدماهواره ای روسیه در روز ۱۵ نوامبر، ماهواره دو تنی Cosmos1408 منفجر شد و ایجاد هزار قطعه فضایی ناشی ازاین انفجار خشم جامعه بین المللی را برانگیخت. شرکتها و سازمان های دولتی همچون ناسا نیز در اطلاعیه ای این اقدام روسیه را محکوم کردند.
تا کنون اسپیس ایکس که بزرگ ترین شرکت در حوزه ارسال ماهواره است، در این مورد سکوت کرده بود اما ماسک در پاسخ به توییتی در مورد لغو پیاده روی فضایی ناسا به سبب خطرات احتمالی ناشی از این زباله های فضایی اعلام نمود که ماهواره هایش به زباله های فضایی روسیه نزدیک شده اند.

او نوشت: ما مجبور به تغییر مدار تعدادی از ماهواره های استارلینک شدیم تا احتمال برخورد را کاهش دهیم.
در حال حاضر بیش از ۱۸۰۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار دارد این ماهواره ها در فاصله ۵۵۰ کیلومتری از زمین و ۸۰ کیلومتر پایین تر از مدار ماهواره Cosmos ۱۴۰۸ در گردش هستند.
عملیات ضد ماهواره ای روسیه نه فقط موجب نابودی ماهواره Cosmos1408 شد بلکه زباله های فضایی ناشی از آنرا به مدارهای بالاتر و پایین تر از مدار اصلی فرستاد.
متخصصان تخمین می زنند که ماهواره هایی که در این مدارها می گردند باید دو برابر بیشتر از قبل به انجام عملیات های جلوگیری از برخورد بپردازند.
“تیم فلوهرر” (Tim Flohrer)، رییس دفتر زباله های فضایی آژانس فضایی اروپا اندکی بعد از انجام این آزمایش به اسپیس اظهار داشت: حجم کار مطمئنا افزایش خواهد یافت به ویژه در مدار ۶۰۰ کیلومتری از زمین.
به گفته خیلی از متخصصین حوزه پایداری فضا، ماهواره های استارلینک به خودی خود برای سایر شرکتها خطرآفرین هستند. ماهواره های استارلینکی که حالا در مدار قرار دارند تنها بخش کوچکی از ماهواره هایی هستند که اسپیس ایکس می خواهد به مدار بفرستد. تعداد نخستین مجموعه از ماهواره های این شرکت به ۱۲ هزار عدد می رسد و این شرکت اکنون درخواست مجوز برای ارسال ۳۰ هزار ماهواره دیگر داده است.
“هیو لوییس” (Hugh Lewis) رییس گروه تحقیقات فضانوردی در دانشگاه ساوتهمپتون و کارشناس برجسته زباله های فضایی اروپا به اسپیس اظهار داشت: هم اکنون ماهواره های استارلینک مسئول ۵۰ درصد از خطرات مربوط به نزدیک شدن ماهواره ها به یکدیگر هستند و اگر تعداد آنها به ۱۲هزار ماهواره برسد این عدد تا ۹۰ درصد افزایش می یابد.
اسپیس ایکس برای جلوگیری از برخورد با سایر ماهواره ها و زباله های فضایی به یک سیستم ضد برخورد خودکار متکی است اما این رویکرد گاهی توسط همتایان این شرکت مورد انتقاد قرار می گیرد. بگفته لوئیس تنظیمات مداری خودکار مسیرهای پیش بینی شده را تغییر می دهد و پیش بینی برخورد را پیچیده تر می کند. بدین سبب هیچکس نمی داند ماهواره ها کجا هستند و طی چند روز آینده کجا می روند.
ماموریت ضد ماهواره ای روسیه موجب انجام مانورهای خودکار بیشتری توسط ماهواره های استارلینک شده و در نتیجه سایر شرکتها را گرفتار عدم قطعیت در مورد محل قرارگیری این ماهواره ها می کند.

منبع: