نیوزتل: شرکت توسعه تکنولوژی میزبان به عنوان یک شتاب دهنده، دفتر استانی خودرا در فارس تاسیس کرد تا گامی برای احیای صنایع در استان فارس باشد.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، یکی از با اهمیت ترین سرفصل های توسعه در جهان امروز، مباحث توسعه محلی است که در ایران مغفول مانده است. رویکرد توسعه محلی جایگزین برنامه ریزی های مرکزگرا شده تا با شناخت کافی از مسائل بومی و لایه های زیرین، تصمیماتی کارآمد را اتخاذ نموده و هزینه های اجرائی را کم کند. یکی از راه های تعدیل سیاست های مرکزگرا توجه به ظرفیت های موجود در استانها و بالفعل کردن آن با تشکیل هسته های نخبگانی فعال محلی با رفع تمرکززدایی نیروهای نخبه از پایتخت و کوشش برای احیای ظرفیت های این بخش ها با اتکا به امکانات و توان موجود در تهران به طور تأسیس یک شتاب دهنده است، تا خود به شناخت مسائل بومی و ارائه راهکار خویش اقدام نمایند.
در همین راستا شرکت «توسعه تکنولوژی میزبان» به عنوان یک شتاب دهنده مبادرت به تأسیس دفاتر استانی در شهرهای مختلف جهت کاهش هزینه ها، تسهیل ارتباط بین کارفرما و پیمانکار و تسریع پروسه پروژه، با در اختیار داشتن ناظران متخصص در زمینه های الکترونیک، آب و فاضلاب، مواد، تجهیزات، اتوماسیون صنعتی، پلیمر، صنایع غذایی توان راه اندازی واحدهای فرایندی و صنعتی، ساخت نمونه اولیه، مهندسی معکوس، ارائه دانش فنی، مشاوره و نظارت و مدیریت پروژه، ارائه راحل فناورانه با مشارکت و سرمایه گذاری نمود.
در ادامه با شناخت ظرفیت های استان فارس در گام بعدی خود در تابستان ۱۴۰۰ مبادرت به تأسیس دفتر خود در شهر شیراز کرد که با بازدید معاون وزیر صمت در بدو امر، بتازگی بدست نماینده شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد. مدیرعامل این شرکت در ادامه توسعه رسالت میزبان بدنبال راه اندازی دفاتر قزوین و اراک در گام بعدی است. تا بحال شرکت هایی همچون صاایران، اسنوا، شیرین عسل، هافمن، ستاک، فولاد هرمزگان، کلر پارس و … به عنوان شریک تجاری همراه شرکت میزبان در این رویکرد شده اند.
اولین همایش «آینده صنایع ایران با رویکرد تکنولوژی» ۲۷ آبان ۱۴۰۰ به همت رییس سازمان بسیج مهندسین صنعتی شیراز و با مشارکت سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان فارس توسط شرکت توسعه تکنولوژی میزبان در جهاد دانشگاهی شیراز به جهت اهمیت استان فارس در صنایع کشور و احیای صنایع این استان اجرا شد. همایشی که با حضور ۳۰ شرکت دانش بنیان فناور و مدیران ارشد و مدیران تحقیق و توسعه ۸۰ صنعت بزرگ استان در امتداد توسعه تکنولوژی و پلی بین شرکت های دانش بنیان فناور و نیازهای صنعتگران در ادامه مسیر صنایع اجرا شد. بخش جنبی این همایش به برگزاری نمایشگاهی از توانمندی شرکت های دانش بنیان بمنظور افزایش تولید ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش اختصاص داشت.
مدیرعامل شرکت میزبان برگزاری این همایش را از مسئولیت های مجموعه خود جهت ترویج فرهنگ نوآوری در صنعت، القا حس خودباوری در میان صنعتگران، مستقل شدن صنایع و کمک به شرکت های دانش بنیان جهت رشد و باروری به عنوان حلقه مفقوده ی صنایع می داند. وی معتقد می باشد امروزه باید بدنبال تبدیل نیاز صنعت به زبان تکنولوژی و استفاده از تکنولوژی برای حل مسائل صنعت باشیم؛ و راهکار را استفاده از فناوری برای فائق آمدن بر این مشکلات با نیروی انسانی توانمند می داند.

حمیدرضا ایزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در حاشیه این همایش می گوید: تا حالا ۸۰و احد تولیدی مجوز دانش بنیان بودن را دریافت نمودند.
در راستای رویکرد شرکت میزبان، رییس صمت استان فارس با تاکید بر این که صنایع ایران و صنعت فارس بایستی از خدمات و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان استقبال کنند، جایگاه صنعت را در توسعه اقتصادی دارای نقش مهمی می داند و اظهار می کند: اگر در پروسه فعالیتی خصوصاً در حوزه تولید و عرضه محصولات، امکان بکارگیری از راه حل ها و خدمات شرکت های دانش بنیان فراهم گردد، بطور قطع ضامن پایداری آن بنگاه اقتصادی و زمینه ساز ایجاد ارزش افزوده برای واحد تولیدی خواهد شد.
ابراهیم عزیزی نماینده مردم شهر شیراز و زرقان و نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است: سیاست های غلط استفاده از محصولات وارداتی به صنعت الکترونیک در فارس لطمات زیادی را وارد نموده است. کارخانه های بزرگ استان فارس همچون ITI، ITMC، کمپرسورسازی و… برخلاف گذشته، به سبب اجرای غلط خصوصی سازی و…. امروزه یا تعطیل و نیمه تعطیل شده اند.

وی افزود: دلیل تعطیلی کارخانه ها عدم نگاه علمی و فناورانه به بحث صنعت بود بطوریکه اسیر روزمرگی و عقب ماندگی شدند. وی با تاکید بر رویکرد علمی صنعتگران در وضعیت فعلی باور دارد، برگزاری این همایش می تواند ما را به قله های پیشرفت برساند و توانمندی های صنعتگران فارس قابل گسترش به فراتر از مرزهای استان و حتی کشور است که انتظار داریم بصورت کاربردی و هدفمند این مهم دنبال شود.
حسین پناهی، رییس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن استان فارس، هدف از برگزاری این همایش در هفته بسیج را مانع زدایی از صنایع با حمایت و هم افزایی سازمان صمت و رفع مشکلات می داند.
وی در مورد کارهای این سازمان در امتداد تحقق شعار سال و به نتیجه رساندن منویات مقام معظم رهبری بیان داشت: در پروژه اخیر این سازمان، پایش و عارضه یابی ۶۰۴ واحد صنعتی و ۷۰ واحد معدنی با کارهای متداوم دو کلینیک تخصصی در دانشگاه فنی و حرفه ای و شهرک صنعتی در حال انجام می باشد که هدف از آن کمک به رفع موانع تولید است. وی در ارتباط با طرح پایش و عارضه یابی واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال تشریح نمود: این طرح در چهار کارگروه زیرساخت، تحقیق و توسعه، قوانین و مقررات و همین طور مالی و اعتباری با هدف پایش و پشتیبانی از واحدهای صنعتی و تولیدی فعالیت دارد. حسین پناهی با اشاره به این که به دنبال رفع مشکلات صنعتی در قالب قرارگاه صنعتی خاتم الانبیا سپاه فجر هستیم
رئیس پارک علم و فناوری فارس سهم شرکت های دانش بنیان از تولید را ناچیز می داند و اعتقاد دارد باید آنرا افزایش داد.
سهراب شرفی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اعلان اینکه بهره بردن از ظرفیت شرکت های دانش بنیان اهمیت دارد، بهره گیری از تکنولوژی نوین در کسب وکارها را یک ضرورت می داند و کاهش مشکلات صنعت را در امتداد دانش بنیان بودن آنها می داند.
از بخش های دیگر همایش می توان به رونمایی از تمبر همایش و تقدیر از شرکت های منتخب از دیدگاه سازمان صمت شرکت های دانش بنیان فعال و توانمند با حضور مسئولان بود. بیانیه پایانی همایش تاکید بر امتداد روند برگزاری این رویدادها، قدردانی از متولیان برگزاری و احیای صنایع در استان با حضور ۵۵۰ شرکت فناور و دانش بنیان به عنوان کمک حال صنایع بود.

منبع: