دومین برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

برج فناوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیر کبیر تحت عنوان ساختمان پروفسور حسابی با حضور معاون علمی و فناوری راه اندازی شد.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری در آیین افتتاح برج فناوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه دانشگاه ها در راه کارآفرینی فناورانه قرار گرفته اند، افزود: یکی از مهم ترین نیازهای فعالان فناور که از دل دانشگاه ها برآمده اند و می خواهند شرکت دانش بنیان یا خلاق خویش را ایجاد کنند، وجود محیطی مساعد و کارآمد، برای فعالیت فناورانه و نوآورانه است.
ستاری با اشاره به اینکه حالا این فرهنگ در دانشگاه ها بوجود آمده است، بیان نمود: خوشبختانه دانشگاه های پیشرو مانند دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در راه ایجاد و توسعه فضاهای مساعد کارآفرینی فناورانه گام برداشته اند و این روند، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری، جدی تر از گذشته ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه توسعه مرهون کار فرهنگی است، ابراز کرد: اینکه این فرهنگ در دانشگاه ها حاکم می شود که دانشگاه مشکلات مردم را حل کند، محصولی عرضه کند و در جامعه اثرگذار باشد، نگاهی نوآورانه است و میتوان تحول را در دانشگاه ایجاد نماید.
ستاری اضافه کرد: خوشبختانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر این روند را بوجود آورده است و آئین نامه جدیدی در دولت مصوب شده که سهم ۴درصدی شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده، به پارک های علم و فناوری باز می گردد که می تواند کمک خوبی برای گسترش زیرساخت پارک های فناوری باشد.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تکیه بر اینکه دانشگاه ها باید بخش قابل توجهی از درآمد خویش را از محل فروش فناوری، ثبت پتنت و قراردادهای ارتباط با صنعت تأمین کنند، افزود: تمامی زیرساخت های ایجاد شده، در جهت توسعه فضایی برای وارد کردن بخش خصوصی به پژوهش است، چونکه محصول، نتیجه سرمایه گذاری در پژوهش است. نمی توان از پژوهش دولتی انتظار محصولی داشت که بتواند مشکلی از جامعه را رفع کند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از درآمد دانشگاه می تواند از محل سهم شرکت ها باشد، اظهار نمود: همینطور اختصاص سهم مالیات بر ارزش افزوده به پارک های علم و فناوری هم می تواند به افزایش درآمدهای دانشگاه کمک نماید. هرجایی که با مشارکت بخش خصوصی کار فناورانه ای شکل بگیرد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد تا از این زیست بوم حمایت کند.
ستاری، به پشتیبانی از ریسک شرکتهای دانش بنیان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی اشاره نمود و افزود: در اختصاص وام، تسهیلات لیزینگ و سایر تسهیلات در چارچوب صندوق ها آمادگی داریم که از توسعه شرکتهای دانش بنیان و خلاق برای توسعه طرح های فناورانه و پروژه های دانشی و فناورانه حمایت نماییم.
ضرورت حمایت همه دستگاههای تاثیرگذار
در بخش دیگری از این مراسم سیدحسن قدسی پور سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه یکی از زیرساخت های توسعه اقتصاد دانش بنیان، برج های فناوری است، افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان می تواننند موتور محرک و پیشران این روند باشند. دانشگاه امیر کبیر جزو دانشگاه های سرآمد است.
وی حلقه نخست زنجیره اقتصاد دانش بنیان را نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: در این عرصه کمبودی نداریم و اتفاقا باید در برای استفاده بهتر از این ظرفیت استفاده نمائیم.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تکیه بر توجه تمامی دستگاه ها و نهادهای اثرگذار به توسعه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه ها اظهار داشت: دستگاه ها علاقه ای به همکاری نشان نمی دهند و ما با وضع مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم و باید به جایی برسیم که مشکلات وزارت خانه ها با رفتن به دانشگاه ها و این مراکز رجوع کنند. برای پر کردن این فاصله برنامه ریزی جدی داریم و می خواهیم در حوزه های راهبردی همچون آب، بعنوان یکی از کلیدی ترین مسائل کشور حرکت نماییم.
وی ضمن اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از فاز مطالعاتی و آغاز فاز صفر پروژه های دانشگاهی اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۵ گسترش زیرساخت های فیزیکی نوآوری و فناوری در دانشگاه و پشتیبانی از تجاری سازی فناوری و محصولات دانش بنیان تکامل می یابد.
به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، برج فناوری شماره ۲ دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برج فناوری پروفسور حسابی نام گرفته است و زمینه استقرار ۶۰ واحد فناور را فراهم می آورد. توسعه ۵ برج فناوری و نوآوری در دستور کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که زیست بوم ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی امیر کبیر را شکل می دهد.
افتتاح ۵ برج فناوری در دستور کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دارد؛ برج شماره ۵ در ۲۷۰۰ متر مربع پیشبینی شده است که تا آخر سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید. در مجموع برج های فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، زمینه را برای استقرار ۳۰۹ شرکت شامل ۶۰ شرکت دانش بنیان را فراهم نموده اند. این شرکت ها ۱۹۹ میلیارد تومان در سال ۹۹ فروش داشته اند.
۲۵ درصد از شاغلین واحدهای دانش بنیان و فناور، بانوان هستند و ۱۸ درصد از شاغلین، دانشجوی امیر کبیر هستند و تعداد ۳۱۶ محصول و ۱۰۰ خدمت عرضه می کنند.
حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برج فناوری شماره ۱ بالغ بر ۳۵۰ میلیاردریال بوده است و حمایت مالی دانشگاه از توسعه محصول تیم های مراکز نوآوری ۱۵ میلیاردریال امسال است. حدود ۶۰۰ نفر در این مراکز نوآوری مستقر هستند که در صورت حمایت ها به چند برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت. حدود ۵۰ میلیاردریال حاصل فروش این مراکز نوآوری و ۶ اختراع در آنها ثبت شده است.
با ظرفیت پردازشی راه اندازی شده در فاز فعلی، ایران جز ۳۰ کشوری خواهد بود که دارای ابر رایانه هایی با ظرفیت پتافلاپس هستند. البته کشورهایی که دانش فنی طراحی و ساخت ابررایانه در مقیاس پتافلاپس را دارند بسیار کمتر از این تعداد هستند و این افتخار بزرگی برای جامعه علمی و فناوری کشور است.
در حال حاضر تمامی ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا ظرفیت پردازشی نامی بالاتر از ۲، ۵ پتافلاپس دارند، با عنایت به اینکه زیرساخت بوجود آمده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر الان قابلیت پشتیبانی از توان پردازشی ۵ پتافلاپس را دارند، انتظار می رود با بروزسانی بستر پردازشی افزایش توان پردازشی تا ۵پتافلاپس در فاز آتی ابر رایانه سیمرغ در جایگاهی به ۱۵۰ تا ۲۰۰ ابر رایانه برتر دنیا قرار گیرد.
برای طراحی و راه اندازی این ابررایانه، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که همچون آنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵۰ میلیاردتومان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲۰ میلیارد تومان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۳ میلیارد تومان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و حمایت کرده اند.

منبع: