گروهی از دانشمندان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند انسان ها به زودی می توانند با نهنگ ها صحبت کنند چونکه در آینده هوش مصنوعی آوای حیوانات دریایی را رمزگشایی خواهدنمود و هر یک از آنها را به یک متن خاص پیوند خواهد داد تا یک مدل زبانی بوجود آورد که انسان ها بتوانند با کمک آن با نهنگ ها ارتباط برقرار کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، گروهی از دانشمندان بین المللی بتازگی با هدف صحبت با حیوانات دریایی با شکوه، پروژه ای بلندپروازانه را برای گوش دادن، زمینه سازی و ترجمه و ارتباط با نهنگ های عنبر آغاز نموده اند.
در این پروژه که CETI نام دارد، پژوهشگران از قدرت هوش مصنوعی برای تفسیر آوا و صداهایی که نهنگ های عنبر برای برقراری ارتباط با یکدیگر ایجاد می کنند، استفاده می نمایند.
پژوهشگران از روش پردازش زبان های طبیعی (یکی از زیرشاخه های هوش مصنوعی متمرکز بر پردازش زبان نوشتاری و گفتاری انسان) برای رمزگشایی چهار میلیارد آوای نهنگهای عنبر استفاده می کنند.
برنامه این است که هوش مصنوعی هر صدا را به یک متن خاص مرتبط کند. بگفته پژوهشگران، انجام این پروژه حداقل پنج سال طول خواهد کشید. اگر پژوهشگران موفق به انجام این کار شوند، گام بعدی آنها توسعه یک ربات گفتگوی تعاملی برای گفتگو با نهنگ های عنبری که در طبیعت زندگی می کنند خواهد بود.
نهنگ عنبر دارای مغزی پنج برابر سنگین تر از مغز انسان است و همین طور بزرگترین مغز روی زمین متعلق به این حیوان است.