نخستین تصویر زمین از فضا چگونه ثبت شد؟

به گزارش نیوزتل شاید برایتان جالب باشد که بدانید ۷۵ سال پیش یک موشک بالستیک ساخته شده توسط نازی های آلمانی بود که برای نخستین بار موفق به ثبت تصویر زمین از منظر فضا شد که این اتفاق برای سال ۱۹۴۶ یک دستاورد تعجب آور بود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، هفتاد و پنج سال پیش دانشمندان در محدوده موشکی “وایت سندز”(White Sands) در صحرای نیومکزیکوی آمریکا دوربینی را بر روی دماغه یک موشک بالستیک به نام “وی-۲”(V-۲) که توسط نازی ها ساخته شده بود، قرار دادند و آنرا به فضا پرتاب کردند که در نتیجه نخستین عکس زمین از فضا توسط آن به ثبت رسید.
این رویداد در تاریخ ۲۴ اکتبر ۱۹۴۶ رخ داد و موشک بالستیک “وی-۲” به ارتفاع ۱۰۴ کیلومتری زمین که کمی بالاتر از ارتفاعی است که بعنوان “لبه ی فضا” شناخته می شود، پرواز کرد و با آن دوربین تصویربرداری ۳۵ میلیمتری در هر یک و نیم ثانیه یک عکس گرفت.
سپس دوربین همراه با موشک به سرعت پایین آمد و به زمین بازگشت و با سرعت بیشتر از ۵۴۷ کیلومتر در ساعت به زمین برخورد کرد و متلاشی گردید. اما دانشمندان با جستجو میان بقایای این موشک موفق به بازیابی نگاتیوهای آن دوربین شدند و نخستین تصویر زمین از فضا را به بشریت هدیه دادند.
“مایکل نوفلد”(Michael Neufeld) متصدی ارشد بخش تاریخ فضایی در موزه ملی هوا و فضای آمریکا می گوید: برای سال ۱۹۴۶، این یک دستاورد اعجاب انگیز بود.
آن دوربین در یک جعبه کوچک فولادی مخصوص قرار داده شده بود که به آن اجازه می داد در شرایط دشوار صعود و سقوط، بدون صدمه باقی بماند.
“فرد رولی” یکی از نیروهایی بود که در آن زمان برای بازیابی فیلم دوربین به محل سقوط موشک فرستاده شده بود. وی در مصاحبه ای در سال ۲۰۰۶ اظهار داشت که یافتن دوربین سبب شد دانشمندان به وجد بیایند.

“دیوید دوورکین”(David DeVorkin) سرپرست موزه ملی هوا و فضا هم می گوید برخلاف سقوط شدید و برخورد موشک با زمین، تنها یکی از لنزهای دوربین از دست رفته بود.
در نهایت وقتی دانشمندان در نهایت این تصویر بدیع را روی صفحه نمایش دیدند، از شدت هیجان سرمست شدند. این احساس سرخوشی ناشی از این حقیقت بود که ارتش ایالات متحده حتی یک چتر نجات برای بازگرداندن موشک های ساخت آلمان نداشت، ازاین رو هیچ راهی برای تضمین بازگشت امن محموله موشک وجود نداشت.
“نوفلد” اظهار داشت: کاری که آنها در موشک های “V-۲” اولیه انجام دادند، اساساً این بود که تجهیزات را در بدنه های زرهی قرار می دادند و امیدوار بودند که بعد از برخورد با زمین با سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت جان سالم به در ببرند. این از خوش شانسی آنها بود که این بدنه های زرهی کار کردند و ما حالا یک قطعه ی جذاب از تاریخ را در چارچوب این عکس در اختیار داریم.

ماکت موشک وی-۲
موشک “وی-۲(موشک بالستیکی بود که در جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شد و برای بمباران استراتژیک اهداف متفقین به کار رفت. این موشک که با سوخت مایع کار می کرد، نخستین نمونه از موشک های بالستیک بود که توسط بشر ساخته شد.
موشک های بالستیک به موشک های دوربردی گفته می شود که از جو زمین خارج شده و بقیه مسیر را بدون سوخت و بر مبنای قوانین بالستیکی طی می کنند تا باردیگر به جو زمین برگشته و بر سر هدف خود فرود آیند. بدین سان موشک “وی-۲” نخستین شیء ساخته شده به دست انسان بود که از جو زمین خارج می شد.
با شکست آلمان و آخر جنگ، این موشک ها و طرح های در ارتباط با آن به همراه سازندگانش به دست نیروهای آمریکا و شوروی افتادند و این امر، زمینه ی ساخت دیگر موشک های بالستیک نظامی و راکت های مورد استفاده در صنعت فضانوردی در هر دو کشور را فراهم آورد.

منبع: