تولید اولین بطری نوشابه کاملا گیاهی

شرکت کوکاکولا از نخستین بطری پلاستیکی ساخته شده از گیاه رونمایی کرده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بطری پلاستیکی گیاهی کوکاکولا نخستین بطری در نوع خود است که ۱۰۰ درصد از پلاستیک گیاهی ساخته شده است.
ما شاهد پیشرفت های امیدوارکننده ای در دنیای پلاستیک های گیاهی هستیم و این تلاش نه فقط از جانب گروههای تحقیقاتی در لبه ی علم مواد، بلکه از جانب تأمین کنندگان سنتی پلاستیک های مبتنی بر نفت مانند شرکتهای “لگو” و “پپسی” هم دنبال می شود.
حالا جدید ترین اقدام شرکت “کوکاکولا” در این عرصه، ساخت و عرضه نخستین بطری کاملا گیاهی است که ۱۰۰ درصد از پلاستیک گیاهی ساخته شده است. این شرکت می گوید الان آماده تولید انبوه این نوع بطری ها است.
این بطری گیاهی تازه رونمایی شده در شرایطی وارد بازار می شود که از معرفی نخستین بطری گیاهی”PlantBottle” این شرکت که از پلاستیک PET قابل بازیافت و از حداکثر ۳۰ درصد مواد گیاهی ساخته شده بود، بیشتر از یک دهه می گذرد.
این شرکت از فناوری توسعه یافته توسط شرکت سازنده پلاستیک های گیاهی معروف به “وایرنت”(Virent) بهره برده است تا قند را از ذرت گرفته و به هیدروکربنی به نام پارازایلن(bPX) تبدیل کند که سپس به اسید ترفتالیک گیاهی(bPTA) تبدیل می شود.
لازم به ذکر است که همانطور که در مورد تولید اتانول دیده ایم، استفاده از زمینهای قابل کشت برای محصولات صنعتی، مجموعه ای از اثرات زیست محیطی خاص خویش را به همراه دارد که البته “کوکاکولا” می گوید این فرایند به انعطاف پذیری در مواد اولیه کمک می نماید و به شکلی این صدمه را جبران می کند.
قسمتی دیگر از این مواد از قندهایی ساخته می شوند که مستقیماً از راه یک فرایند به مونواتیلن گلیکول(MEG) تبدیل می شوند که این شرکت می گوید می تواند جهت استفاده از مواد اولیه در کارخانه های چوب بری یا سایر محصولات در رابطه با ضایعات صنعت چوب استفاده گردد.
“دانا برید” مدیر تحقیق و توسعه جهانی، بسته بندی و پایداری شرکت “کوکاکولا” می گوید: چالش ذاتی استفاده از بیواتانول این است که شما با سوخت رقابت می کنید. ما به یک چاره نسل جدید نیاز داشتیم که این چالش را برطرف کند، اما در عین حال بتواند از مواد اولیه نسل دوم مانند ضایعات چوب یا محصولات جانبی کشاورزی استفاده نماید. هدف ما برای توسعه PET گیاهی، استفاده از محصولات کشاورزی مازاد برای به حداقل رساندن ردپای کربن است، ازاین رو تلفیقی از فناوری ها، یک تناسب ایده آل با این استراتژی است.
“کوکاکولا” می گوید، این فناوری آماده گسترش تجاری است و می خواهد تا سال ۲۰۳۰ بطری های رایج کنونی را در اروپا و ژاپن حذف کند و به جای آن از مواد بازیافتی یا تجدیدپذیر استفاده نماید. این شرکت در نخستین گام، تعداد محدودی شامل ۹۰۰ نمونه از این بطری های کاملا گیاهی را تولید کرده است.
“نانسی کوان” مدیر ارشد فنی “کوکاکولا” می گوید: ما درحال برداشتن گام های مهمی برای کاهش استفاده از پلاستیک مبتنی بر نفت هستیم، چونکه در جهت اقتصاد دَوَرانی و در پشتیبانی از انتشار کربن صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ کار می نماییم.
وی ادامه داد: ما پلاستیک های گیاهی را نقش مهمی در ترکیب کلی PET در آینده می بینیم که از اهداف ما برای کاهش ردپای کربن، کاهش اتکای ما به سوخت های فسیلی و افزایش مجموعه PET در پشتیبانی از اقتصاد دورانی حمایت می کند.

منبع: