اگر به فضا علاقه دارید یک محیط مجازی جدید به شما امکان کاوش آنرا می دهد و می توانید در فیلمی کوتاه به تماشای جهان بنشینید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، دانشمندان دانشگاه اکول پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، فضای مجازی ساخته اند که به شما امکان ورود به کامل ترین جهان مجازی را می دهد. آنها با بهره گیری از آخرین داده های اخترفیزیک و کیهان شناسی، نرم افزار متن بازی به نام “پروژه جهان واقعیت مجازی” یا “VIRUP” ساخته اند.
“ایو رواز” (Yves Revaz)، اخترشناس، در ابتدا به فکر ارائه این داده های گسترده به شکل یک فیلم افتاد اما بعد از آن فکر کرد که “چرا آنرا بصورت واقعیت مجازی در لحظه ارائه نکند. طوری که انگار فرد آن جا است و فضا را رصد می کند.
وی با کمک “فلوریان کابوت” (Florian Cabot)، مهندس نرم افزار آزمایشگاه دانشگاه اکول پلی تکنیک فدرال لوزان، چندین ترابایت داده را با سرعت ۹۰ فریم بر ثانیه به نمایش درآوردند.
این واقعیت مجازی تجربه ای همه جانبه و آرامش بخش فراهم می آورد.
“رواز” می گوید: “VIRUP” روشی برای قرار دادن داده های اخترشناسی در اختیار همگان است و این امر با ساخت تلسکوپ های بزرگ مانند “آرایه کیلومتر مربعی” که حجم زیادی داده فراهم می کنند، اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

همراه با انتشار “VIRUP” فیلم کوتاهی با نام “باستان شناسی نور” نیز به نمایش در آمد که فرد می تواند این فیلم را بصورت دو بعدی، ۳۶۰ درجه و ۱۸۰ درجه ببیند. اگر به واقعیت مجازی دسترسی داشته باشید نیز می توانید خودرا در این فیلم غرق کنید.

“VIRUP” تا کنون داده های بیش از هشت پایگاه را با یکدیگر ترکیب کرده و به معرض نمایش گذاشته است.
در این جهان مجازی، ایستگاه فضایی بین المللی تنها به اندازه ی یک دست با شما فاصله دارد و اگر بچرخید می توانید ماه را در فاصله ای دور ببینید.
علاوه بر آن شما می توانید برخورد احتمالی کهکشان راه شیری و کهکشان آنرومدا Andromeda galaxy در آینده را مشاهده کنید.
همین طور می توانید قسمت های وسیعی از شبکه کیهانی را تماشا کنید و از ۴۵۰۰ سیاره فراخورشیدی که تا حالا کشف شده اند دیدن کنید. اما ظاهر آنها برداشتی هنرمندانه از رصدهای انجام شده است. همین طور می توانید میان ۵۰ میلیون کهکشان که توسط تلسکوپ “نقشه برداری آسمانی دیجیتال اسلون” رصد شده اند به کاوش بپردازید. با وجود این، داده های واقعی دارای وضوح محدودی هستند و جزییات این نمایش مجازی را محدود می کنند.
کابوت گزارش داد: ما می خواستیم از موتورهای گرافیکی موجود استفاده نمائیم اما در آخر من موتور گرافیکی مخصوص برای این پروژه ساختم. این موتور گرافیکی انعطاف پذیر بوده و می توان داده های بیشتری به آن اضافه کرد. در انتشار اولیه آن من از داده های ثابت استفاده کردم بدین سبب نمی توان از این شبیه سازی در لحظه واقعی بهره برد.

هنوز حجم زیادی داده وجود دارد که با کمک “VIRUP” می توان آنها را کاوش کرد. قدم بعدی افزودن داده های اجرام منظومه شمسی مانند همه سیارک ها، سحابی ها و ستاره های نوترونی چرخان است.
از این شبیه ساز می توان در محیط های واقعیت مجازی دیگر مانند آسمان نماها نیز استفاده نمود.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4