جوان ترین سنگ های جمع آوری شده از ماه، گذشته آنرا آشکار می کنند

یک گروه بین المللی از دانشمندان تلاش می کنند با بررسی جوان ترین سنگ هایی که تا حالا از ماه جمع آوری شده اند، به بررسی گذشته ماه بپردازند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، فرودگر قمری چین موسوم به “چانگ ای- ۵” (Chang’e-5) در دسامبر گذشته، با اولین نمونه سنگ و غبار جمع آوری شده از ماه به زمین بازگشت. پژوهشگرانی که به بررسی این نمونه های باارزش مشغول هستند، از ابزار علمی پیشرفته ای برای تعیین سن آنها بهره برده اند و نتیجه گرفته اند که این نمونه ها، جوان ترین سنگ هایی هستند که تا حالا روی کره ماه پیدا شده اند.
این پژوهش جدید، چین را بعد از آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، به سومین کشوری تبدیل می کند که نمونه های ماه را به زمین آورده است. سنگ های جمع آوری شده در ماموریت های “آپولو” (Apollo) و “لونا” (Luna)، حداقل سه میلیارد سال قدمت داشتند، اما تصاویری که بتازگی از سطح ماه گرفته شده اند، نشان داده اند که سنگ های جوان تری هم وجود دارد. ماموریت “چانگ ای ۵” که برای جمع آوری سنگ ها از تعدادی از جوان ترین سطوح آتش فشانی طراحی شده، فرصتی را برای تایید این مساله فراهم نموده است.
یک گروه بین المللی از دانشمندان، از طیف سنج های جرمی بزرگ جهت بررسی شیمی نمونه های جمع آوری شده توسط “چانگ ای ۵” و ارزیابی پوسیدگی عناصر رادیواکتیو درون آنها استفاده کردند و سن آنها را حدود دو میلیارد سال تخمین زدند.
پروفسور “الکساندر نمچین” (Alexander Nemchin)، پژوهشگر “دانشگاه کورتین” (Curtin University) و از اعضای این پروژه، اظهار داشت: ما بعد از تجزیه و تحلیل شیمی سنگ های جدید ماه که طی قسمتی از ماموریت اخیر چین جمع آوری شده اند، متوجه شدیم که نمونه های جدید، حدود دو میلیارد سال قدمت دارند. این موضوع، آنها را به جوان ترین سنگ های آتشفشانی تبدیل می کند که تا حالا روی کره ماه پیدا شده اند.
یافته های این پژوهش، نه فقط جدول زمانی نحوه فعال شدن ماه از نظر آتشفشانی را تغییر می دهند، بلکه تاثیر روش های اکتشاف ازراه دور را نیز تأیید می کنند که نشانه خوبی جهت بررسی سایر سیارات است.
پروفسور “گرچن بندیکس” (Gretchen Benedix)، پژوهشگر دانشگاه کورتین و از اعضای این پروژه، اظهار داشت: این نتایج، آنچه را که متخصصان مدت ها پیش بر طبق تصاویر ازراه دور ماه پیش بینی کرده بودند، مورد تایید قرار می دهند و سوالات بیشتری را در مورد علت وجود این “بازالت های” (Basalts) جوان مطرح می کنند.
چین بعنوان قسمتی از برنامه فضایی درحال توسعه خود می خواهد ماموریت های بیشتری را در ماه انجام دهد و به همین دلیل روی ماموریت های “چانگ ای-۶”، “چانگ ای-۷” و “چانگ ای-۸” کار می کند. انتظار می رود که این ماموریت ها طی این دهه به انتها برسند و برای یافتن منابع و راه اندازی یک پایگاه علمی قمری، به بررسی ماه بپردازند.
این پژوهش در مجله “Science” به چاپ رسید.