۲۰ مرکز فعال در زمینه سلول درمانی به وجود آمده است

بنا بر اعلام معاونت علمی و فناوری، تا حالا ۲۰ مرکز فعال در زمینه سلول درمانی به وجود آمده است.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت علمی و فناوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از توسعه کیفی و کمی مراکز ارائه خدمات سلول های بنیادی کشور حمایت کرده است.
مراکز سلول درمانی دارای مجوز در سطح کشور، مراکز فوق تخصصی پیوند سلول های بنیادی خونساز (مغز استخوان) هســتند. درمان انواع بیماری هــای صعب العلاج مانند بیماریهای خونی مادرزادی، بیماری هــای نقص ایمنی اولیه، بیماریهای متابولیک، سرطان های خونی و تومورهای توپر کاری است که این مراکز روی آن تمرکز دارند.
جمعیت قابل توجهی از مردم جهان به این بیماریها مبتلا هستند و گاهی پیوند سلول های بنیادی خونساز از فرد سالم به بیمار تنها گزینه باقیمانده برای نجات جان بیماران مبتلا است.
پیوند سلول های بنیادی در ترمیم سیستم خونساز و ایمنی پیکر شخص بسیار مفید بوده و می تواند موجب بهبودی مادام العمر فرد بیمار شود. اولین مرکز پیوند سلول های بنیادی خونساز در بیمارستان شریعتی در سال ۱۳۶۹ به بهره برداری رسید. هم اکنون ۲۰ مرکز در بیمارستان های دانشگاهی و معتبر سراسرکشور به وجود آمده اند.
پیوند ســلول های بنیادی خونســاز در ابتدا تنها برای افراد بالغ درکشور انجام می شد اما از سال ۱۳۸۵ بخش مخصوص کودکان نیز در بیمارســتان شریعتی افتتاح شد. تازه ترین بخش پیوند ســلول های بنیادی خونساز برای کودکان نیز در بزرگترین بیمارستان کودکان کشــور یعنی مرکز طبی کودکان در ســال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید.
در طی ۳۰ سالی که پیوند سلول های بنیادی خونساز در کشور انجام می شود، حدود ۱۱۰۰۰ بیمار از این درمان منتفع شده اند. اما باید در نظر داشت که بطور متوسط ۰.۰۱ درصد از جمعیت به پیوند سلول های بنیادی خونساز نیاز پیدا می کنند.
از این نظر و با در نظرگرفتن رشد جمعیت و روند بروز سرطان درکشور، پیش بینی می شود که سالانه به بالای ۸۰۰۰ پیوند و حداقل ۱۰۰۰ تخت پیوند نیاز باشد.
بر این اساس و هم راستا با طرح تحول سیستم سلامت تأسیس و توسعه بخش های پیوند سلول های بنیادی خونساز بعنوان یکی از اولویت های اصلی کشور قرارگرفته است. به غیر از مراکز پیوند سلول های بنیادی خونساز، برخی مراکز درمانی و پژوهشی کشور نیز در قالب کارآزمایی های بالینی، مبادرت به درمان بیماران مبتلا به برخی بیماریها نظیر استئوآرتریت زانو، ویتیلیگو و مالتیپل اسکلروزیس و فلج مغزی با ظرفیت محدود در طول سال کرده اند.