یک آنتی بادی برای همه جهش های کووید-۱۹

نیوزتل: کوو-۲ که امروزه با آن درگیر هستیم با ویروسی که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ منجر به مبتلاشدن به بیماری کووید-۱۹ شد متفاوت است. خیلی از گونه های جدید ویروس که امروزه در جوامع درحال گردش هستند در مقابل درمان های مبتنی بر آنتی بادی که بر طبق ویروس اولیه به وجود آمده بودند مقاومند و با ادامه یافتن همه گیری بر تعداد این جهش های مقاوم افزوده می شود. اما حالا پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن موفق به کشف نوعی آنتی بادی مقاوم در مقابل ویروس شده اند که مقادیر کم آن می تواند در مقابل تعداد زیادی از گونه های ویروس ایمنی بوجود آورد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، این آنتی بادی به قسمتی از ویروس که بطور معمول کمتر گرفتار تغییر می شود متصل شده و آنرا خنثی می کند.
این یافته ها که بصورت آنلاین در مجله ی “Immunity” انتشار یافته اند گامی در جهت ایجاد درمان های مبتنی بر آنتی بادی هستند که در طول زمان اثربخشی آنها از بین نخواهد رفت.
مایکل اس دایموند(Michael S. Diamond)، نویسنده ی اصلی این مقاله می گوید: آنتی بادی های فعلی در مقابل تعدادی از گونه های ویروس مقاومت ایجاد می کنند اما در مقابل همه ی آنها مقاوم نیستند. ویروس ها در طول زمان تکامل پیدا می کنند. ویروس سارس-کوو-۲ که منجر به بیماری کووید-۱۹ می شود برای اتصال به سلول از پروتئین خاصی استفاده می نماید. آنتی بادی هایی که از اتصال ویروس به سلول جلوگیری می کنند در مقابل مبتلاشدن به بیماری ایمنی ایجاد می کنند اما تغییراتی در خیلی از جهش های جدید ویروس رخ داده است که مانع اثر بخشی آنتی بادی ها می شود.
پژوهشگران برای کشف این آنتی بادی ۴۳ آنتی بادی مقاوم در مقابل سارس-کوو-۲ را مورد بررسی قرار دادند و ۹ مورد از قوی ترین آنها روی موش ها آزمایش شد.
سپس پژوهشگران دو آنتی بادی که بیشترین ایمنی را در مقابل ویروس نشان داده بودند در مقابل جهش های مختلف ویروس همچون آلفا، بتا، گاما و دلتا و همین طور کاپا و یوتا مورد آزمایش قرار دادند. یکی از این دو آنتی بادی با نام “SARS۲-۳۸” توانست تمامی جهش های مختلف ویروس را خنثی کند.
در آزمایش های بعدی پژوهشگران منطقه ای از پروتئین سنبله که مورد هدف این آنتی بادی قرار می گیرد را مورد بررسی قرار دادند و جهش هایی که ممکنست موجب بی اثر شدن این آنتی بادی شود را مشخص کردند. این جهش ها به ندرت رخ می دهند. پژوهشگران با بررسی داده های ۸۰۰ هزار توالی ویروس سارس-کوو-۲ دریافتند که احتمال بروز چنین جهشی ۰.۰۴ درصد است.
به قول دکتر دایموند: این آنتی بادی اثربخشی بالایی دارد و مقادیر کم آن نیز به خوبی قادر به خنثی کردن ویروس می باشد و از آن می توان در درمان های ترکیبی بهره برد.

منبع: