نیوزتل: شرکت ˮشیائومیˮ از نخستین سگ رباتیک خود رونمایی نمود. این ربات چهارپا از کوچکترین سوپر کامپیوتر هوش مصنوعی جهان نیرو می گیرد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت چینی “شیائومی”(Xiaomi) از سگ رباتیک خود موسوم به “سایبر داگ”(CyberDog) رونمایی نمود که یک ربات چهارپای منبع باز است که توسعه دهندگان می توانند برای آن برنامه های کاربردی خودرا ایجاد کنند.
همانطور که در وب سایت “شیائومی” اشاره شده است، این ربات با بهره گیری از نسخه “Jetson Xavier NX NVIDIA” که بعنوان کوچکترین سوپرکامپیوتر هوش مصنوعی جهان شناخته می شود، اداره می شود.
این ماژول هوش مصنوعی قدرتمند، خیلی از برنامه ها و کاربردهای این ربات همچون تشخیص و دنبال کردن صاحب خودرا عملی می کند.
“سایبر داگ” دارای ۱۱ سنسور همچون سنسورهای لمسی و فراصوت است که به آن اجازه می دهد با محیط خود تعامل داشته باشد.
دوربین های موجود بر روی صورت این سگ رباتیک به آن اجازه می دهد تا از شخصی که بعنوان صاحب آن تعریف شده است، پیروی کرده و موانع موجود در محیط نزدیک خودرا پشت سر بگذارد.
“سایبر داگ” حتی می تواند یک شخص را در بین جمعیت انتخاب نموده و آن شخص را برچسب گذاری و دنبال کند.

“شیائومی” در اعلامیه خود توضیح داد: “سایبر داگ” ضمن ردیابی وضعیت بدن و تشخیص چهره، قادر می باشد صاحب خودرا دنبال کند و از موانع در مقیاس سانتی متر گذر کند.
“سایبر داگ” یک نمونه دیگر از سگ های رباتیک است که شباهت زیادی به ربات مشهور “اسپات”(Spot) ساخته شرکت “بوستون داینامیکس”(Boston Dynamics) دارد که حالا به تصاحب شرکت “هیوندای” درآمده است.
همه این سگ های رباتیک از آخرین فناوری رباتیک پیشرفته برای ایجاد یک ماشین زیرک استفاده می نمایند که قادر به عبور از موانع و گذر از مناطق مختلف است، به این معنا که می توان از آنها برای واکنش به فجایع و بلایای طبیعی و برخی از برنامه های دیگر با هدف جایگزینی با انسان در کارهای خطرناک بهره برد.
“شیائومی” می گوید کار خودرا با تحویل ۱۰۰۰ “سایبر داگ” به طرفداران، مهندسان و علاقه مندان به سگ رباتیک شیائومی شروع می کند. ایده این شرکت این است که از اشتیاق جامعه رباتیک منبع باز استفاده گردد تا برنامه های نوآورانه ای را برای این سگ رباتیک طراحی نمایند.
قیمت “سایبر داگ” حدود ۱۵۴۰ دلار است.

منبع: