ورود نسل ششم سیستم جنگ هوایی بریتانیا به مرحله مفهومی

نیوزتل: نسل ششم سیستم رزم هوایی بریتانیا بعد از اعطای قرارداد ۲۵۰ میلیون پوندی به شرکت ˮBAE Systemsˮ وارد مرحله مفهومی شد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تنها یک ماه بعد از آنکه اروپا چراغ سبز را برای توسعه نسل بعدی جت جنگنده و سیستم پشتیبانی جدید اعلام کرد، وزارت دفاع بریتانیا برنامه خودرا وارد مرحله بعدی کرد.
هواپیمای “تمپست”(Tempest) سنگ بنای سیستم هوایی رزمی آینده بریتانیا(FCAS) است. این هواپیمای جنگنده نسل ششم هواپیماهای جنگنده بریتانیا است که مقرر است در دهه ۲۰۴۰ جایگزین خیلی از جنگنده های موجود این کشور شود. البته تا تحقق این امر هنوز مدت زیادی زمان باقی است، اما اغلب سیستم های پیچیده این برنامه چند دهه است که درحال ساخت و توسعه هستند.
حالا وزارت دفاع بریتانیا یک قرارداد به ارزش حدود ۲۵۰ میلیون پوند(۳۴۷ میلیون دلار) به کنسرسیومی همچون شرکت های تابع وزارت دفاع بریتانیا، شرکت “BAE Systems”، “لئوناردو”، “MBDA UK” و “رولزرویس” اعطا کرده تا طراحی و توسعه “FCAS” را پیش ببرند.
بر طبق این قرارداد جدید، این کنسرسیوم، ابزارها و تکنیک های مورد نیاز برای توسعه و ارزیابی مشخصات نهایی طراحی و قابلیت “تمپست” را به وجود می آورد.
البته برنامه “FCAS” تنها شامل جنگنده های پیشرفته نیست. باتوجه به پیشرفت سریع هواپیماهای بدون سرنشین در جبهه های جنگ طی سالهای اخیر، برنامه “FCAS” بعنوان یک سیستم کامل درحال توسعه است که شامل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و همین طور انواع هوش مصنوعی و سیستم های خودران نیز هست.
در بیانیه مطبوعاتی شرکت “BAE Systems” آمده است که وقتی سیستم “FCAS” تکمیل شود، با سیستم های توسعه یافته توسط متحدان بریتانیا برای ارائه توان نظامی پیشرو در جهان کار خواهدنمود.
برنامه “FCAS” بریتانیا از برنامه “ETAP” که در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و شامل کشورهای انگلیس، ایتالیا، سوئد، اسپانیا، آلمان و فرانسه است، تکامل یافته است. برنامه اروپایی فعلی شامل کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا است. در نهایت، کنسرسیوم اتحادیه اروپا نیز به دنبال جایگزینی جنگنده های معروف خود بین سالهای ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ است و پروژه آنها توسط شرکت های “ایرباس”، “داسو” و “ایندرا” پیگیری می شود.
برمبنای یک گزارش، برنامه بریتانیا علاوه بر ارائه قابلیت های فناوری پیشرفته به توانایی دفاعی این کشور، ۲۶.۲ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور نیز کمک می نماید و از ۲۱ هزار فرصت شغل پشتیبانی می کند و سرمایه گذاری، نوآوری، راندمان و مهارت ها را در منطقه بهبود می بخشد.
“کریس بوردمن” مدیر عامل شرکت “BAE Systems” می گوید: ما درحال انجام یک برنامه بلندپروازانه برای انگلیس هستیم که توانایی پیشرفته پدافند هوایی را ارائه می دهد و می تواند با تهدیدهای آینده روبرو شود و امنیت و دفاع ملی ما را حفظ کند. این برنامه طی سال های آتی یکی از هیجان انگیزترین دوره های تاریخ صنعت ما را نشان میدهد و بعنوان یک تیم، ما این شانس را داریم که قسمتی از یک اتفاق واقعاً تاریخی باشیم.
حالا بنظر می رسد که زمان هیجان انگیزی برای هواپیماهای جنگنده و سیستم های دفاعی هوایی در پیش است، خصوصاً با توجه به این که روسیه نیز بتازگی از جنگنده نسل پنجم خود رونمایی کرده است.

منبع: