تولید نخستین ضربان ساز مصنوعی قلب که در بدن حل می شود

نیوزتل: پژوهشگران آمریکایی از تولید نخستین ضربان ساز مصنوعی قلب آگاهی داده اند که پس از استفاده در بدن حل می شود. این ضربان سازها به طور معمول پس از جراحی قلب در درون بدن نصب می شوند.

به گزارش نیوزتل به نقل از نیواطلس، ضربان سازهای قلب به طور معمول پس از اتمام دوره استفاده باید از درون بدن بیرون بروند. اما این ضربان ساز جدید به شکلی سازگار با محیط زیست تولید شده تا باتری و سایر اجزای آن در درون بدن حل شوند، بدون این که هیچ صدمه ای به آن وارد کنند.
این ضربان ساز قادر به بازگرداندن ضربان قلب بدن انسان به شرایط عادی پس از عمل جراحی است. به طور معمول در این دستگاهها از الکترودهایی برای تحریک عضلات قلب استفاده می شود که پس از چند هفته یا چند ماه ریتم ضربان قلب را به شرایط عادی باز می گردانند.
روند نصب ضربان ساز در بدن سبب ناراحتی هایی می شود و حتی ممکنست به مشکلاتی مانند ایجاد عفونت در بدن، لخته شدن خون، لطمه دیدن بافت ها یا حتی نشست سیم ها در بافت بدن منجر شود. اما ضربان ساز زیستی جدید که کمتر از نیم گرم وزن و ۲۵۰ میکرون ضخامت دارد، پس از نصب در قلب بصورت بی سیم قابل کنترل است و انرژی مورد نیاز خودرا نیز بوسیله یک آنتن خارجی و با بهره گیری از فناوری ان اف سی دریافت می کند. بدین سبب هرگونه باتری، سخت افزار خارجی یا سیم از ضربان ساز مذکور حذف گردیده است.
ضربان ساز مورد اشاره پس از استفاده طی مدت حداکثر ۵ تا ۷ هفته در بافت های بدن حل شده و جذب آن می شود. این ضربان ساز با موفقیت بر روی انواع حیوانات آزمایش شده و حالا باید بر روی انسان ها آزمایش شود.

منبع: