تفسیر آزمایش HIV با یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی

محققان ˮکالج دانشگاهی لندنˮ و ˮموسسه تحقیقات بهداشتی آفریقاˮ برنامه ای مجهز به هوش مصنوعی بوجود آورده اند که می تواند آزمایشات جریان جانبی ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ آی وی(HIV) را تفسیر کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، اولین گام گرفتن یک عکس از آزمایش با دوربین گوشی هوشمند است. در گام بعدی برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی به سادگی و با تجزیه و تحلیل تصویر می تواند نتیجه مثبت یا منفی آزمایش را تشخیص دهد. از آنجائیکه تفسیر این آزمایشات دشوار است، این فناوری می تواند در بهبود دقت افراد در تفسیر این گونه آزمایشات در مناطق کم برخوردار کمک نماید.
سالانه ۱۰۰ میلیون آزمایش HIV انجام می شود. با عنایت به اهمیت درمان بموقع و نظارت بر تعداد زیادی از افراد تحت آزمایش، دقت آزمایش بسیار مهم می باشد. فناوری جریان جانبی برای انجام آزمایش HIV در جهان و به صورت فزاینده ای در مناطق فقیرنشین جهان درحال استفاده است. از مزایای استفاده از این روش میتوان به مشاهده سریع نتایج، سهولت استفاده، پیشگیری از انجام آزمایش های گران قیمت و دست و پا گیر اشاره نمود.

آزمایشات جریان جانبی معمولا یک نتیجه بصری مانند تغییر رنگ ایجاد می کنند. از نظر نظریه این مورد تفسیر آزمایش را آسان می کند، با این وجود، افراد کم بینا یا دارای اختلال کور رنگی امکان دارد در تفسیر درست آزمایش با مشکل مواجه شوند.
هدف از توسعه فناوری اخیر این است که کار را برای کاربران راحتتر کند و ازاین رو به افراد این امکان را می دهد تا با استفاده از تلفن هوشمند به سادگی از آزمایش خود عکس بگیرند. سپس برنامه مجهز به هوش مصنوعی به سرعت نتیجه را نشان داده است.
این فناوری مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشین است که با استفاده از ۱۱ هزار تصویر حاصل از آزمایشات جریان جانبی گرفته شده در این حوزه، آموزش دیده است. در آزمایشی که اخیراً انجام شد، محققان دقت برنامه خویش را با آزمایش هایی که توسط انسان تحلیل شدند، مقایسه کردند. به طرز شگفت انگیزی، این برنامه پیروز این رقابت شد و دقت آن در مقایسه با ارزیابی انسانی با دقت ۹۲.۱ درصد، ۹۸.۹ درصد بود.

منبع: