موشک ناسا از تندیس آزادی هم بلندتر است بعلاوه فیلم

ناسا تصاویر جدیدی از مونتاژ مگاموشک سیستم پرتاب فضایی(SLS)، قدرتمندترین وسیله پرتابگر که از دهه ۱۹۶۰ تابحال ساخته شده، منتشر نموده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، ماژول اصلی این موشک روز جمعه در مرکز فضایی کندی فلوریدا بین تقویت کننده های آن پایین آمد. این اولین دفعه است که هر سه عنصر در پیکربندی پرتاب خود قرار می گیرند. ناسا می خواهد این موشک را تا نوامبر ۲۰۲۱ پرتاب کند. مونتاژ موشک گام مهمی در برنامه ناسا برای فرستادن انسان به ماه به حساب می آید.
این عکس ماژول اصلی ۲۱۲ فوت(۶۴.۶ متر) موشک را نشان داده است که در میان تقویت کننده های کوچک تر در مرکز فضایی کندی فلوریدا قرار گرفته است. آنها یک تایم لپس هم منتشر نموده اند که در آن مرحله اصلی ۱۸۸ هزار پوندی را نشان داده است که بعد از مونتاژ برداشته می شود و آماده اضافه شدن به تقویت کننده ها است.

نخستین نسخه از موشک سیستم پرتاب فضایی “بلاک ۱”(Block ۱) نام دارد و بعد از مونتاژ وزن موشک حدود ۸.۸ میلیون پوند و قد آن ۳۶۳ فوت(۱۱۰ متر) است. ارتفاع این موشک بیشتر از مجسمه آزادی است چون که قد این تندیس با پایه خود ۳۰۵ فوت است.
این پرتابگر قدرتمند می تواند تقریباً ۶۰ هزار پوند تجهیزات را به مدار ببرد. این برای حمل کپسول فضایی اوریون که در مأموریت های بعدی برای آوردن فضانوردان به فضا استفاده خواهد شد، کافی است.
ناسا می خواهد موشک را در نخستین پرواز خود در اوایل اکتبر ۲۰۲۱ پرتاب کند. پرواز اولیه این موشک، نخستین پرواز از سه مأموریتی است که ناسا برای ارسال انسان به ماه برنامه ریزی نموده است. در صورت موفقیت در انجام این مأموریت ها، نخستین زن و یک مرد باردیگر در سال ۲۰۲۴ به ماه خواهند رفت. نخستین مأموریت بدون سرنشین خواهد شد چونکه هدف آنها آزمایش توانایی موشک در بردن کپسول به ماه و بازگرداندن آن است.
تقویت کننده های دوقلو در دو طرف ماژول اصلی موشک می توانند در عرض فقط دو دقیقه ۳.۶ میلیون پوند رانش ایجاد کنند تا موشک به فضا برود. خود مرحله اصلی هم دارای موتورهای قدرتمندی است که حدود دو میلیون پوند رانش تولید می کنند.
موشک های سیستم پرتاب فضایی، سیستم های مدرن ناسا و معادل پرتابگرهای سترن ۵ پیشین که در مأموریت های آپولو مورد استفاده قرار گرفت، هستند. آخرین موشک سترن ۵ در سال ۱۹۷۳ به فضا پرتاب شد اما از آنجائیکه ماه حدود ۱۰۰۰ برابر دورتر از کره زمین است، ازاین رو یک پرتابگر قدرتمندتر لازم است. ناسا آرزوهای بزرگی برای این موشک سیستم پرتاب فضایی دارد. این سیستم بگونه ای انعطاف پذیر طراحی شده است و می تواند برای ارسال مأموریت به مریخ، زحل یا مشتری استفاده گردد.
نسخه بعدی این موشک “بلاک۲”(Block ۲) نام دارد و برای حمل بیشتر از ۱۰۱ هزار و ۴۰۰ پوند محموله طراحی خواهد شد. به قول ناسا، این وسیله نقلیه برای ارسال محموله به ماه، مریخ و سایر مقاصد اعماق فضا خواهد بود.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: