محققان ˮدانشگاه کاوناسˮ لیتوانی در مطالعه اخیرشان از توسعه فناوری جدیدی اطلاع داده اند که توسط آن می توانند میکروفیبرهای پرزدار موجود در رخت خشک کن ها را به انرژی تبدیل کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، با تبدیل میکروفیبرهای پرز دار تولید شده ازطریق یک میلیون نفر، می توان تقریباً ۱۴ تن روغن، ۲۱.۵ تن گاز و نزدیک به ۱۰ تن کربن تولید کرد.
میکروفیبرهای پرزدار در دسته میکروپلاستیک ها دسته بندی می شوند. این میکروفیبرها در حین خشک شدن لباس تولید می شوند و عمدتاً از پنبه، پلی استر و لیگنین تشکیل می شوند. در صورتیکه قطعات پلاستیکی بزرگ را می توان بسیار راحت مرتب و بازیافت کرد اما انجام این کار در میکروپلاستیک ها با قطری کمتر از پنج میلی متر چندان راحت نیست.
حجم بسیار زیادی از این میکروپلاستیک ها وارد جریان فاضلاب شده و به دریاها راه می یابند و بنا بر این خطری جدی برای محیط زیست محسوب می شوند.
بتازگی پژوهشگران دانشگاه فناوری کاوناس و موسسه انرژی لیتوانی فناوری نوین و سازگار با محیط زیست برای تولید انرژی از ضایعات نساجی توسعه داده اند. در این پروسه انرژی از ضایعات نساجی استخراج می شود.
برای آزمایش، آنها میکروفیبرهای پرزدار فیلترهای رخت خشک کن خوابگاه دانشگاه فناوری کاوناس را جمع آوری کردند.
از آنجائیکه ساکنان خوابگاه ها از فرهنگ های مختلف مانند اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکا می آیند، نمونه های جمع آوری شده بسیار متنوع بودند.
دانشمندان در این مطالعه با بهره گیری از یک دستگاه آذرکافت آزمایشی، سه محصول انرژی حاصل از ضایعات نساجی همانند نفت و گاز و ذغال را استخراج کردند. سپس آنها میکروفیبرهای پرز دار را بصورت حرارتی به محصولات انرژی تجزیه کردند. نکته اعجاب انگیز قابل این است که آنها حدود ۷۰ درصد نرخ تبدیل دارند.
علاوه بر انجام این آزمایش پژوهشگران همین طور برای ارزیابی عملکرد محیطی و اقتصادی این استراتژییک مدل ریاضی نیز توسعه دادند. این مدل نشان داد که انرژی حاصل از میکروفیبرهای پرز دار تولید شده ازطریق یک میلیون نفر سودآوری در حدود ۱۰۰ هزار یورو داشته و موجب کاهش اثر کربن در حدود چهار میلیون و ۳۹ هزار کیلوگرم بر جدول معاول کربن دی اکسید بر میکروفیبر پرزدار شده است.

منبع: