در گزارش نیوزتل اعلام شد؛ تسهیلات معاونت علمی برای جذب نخبگان خارجی در ایران

نیوزتل: یک مقام مسئول در معاونت علمی از فراهم ساختن زمینه فعالیت نخبه های خارجی در ایران اطلاع داد و اظهار داشت: با اجرای چنین برنامه ای، محققان می توانند در پژوهشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان فعالیت کنند.

سید علی حسینی، معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی «iconnect.isti.ir» با هدف جذب و اعطای حمایت های مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری از زمستان ۱۳۹۹ شروع شد.
وی اضافه کرد: این برنامه با فراهم کردن مجموعه ای از خدمات و تسهیلات برای مهاجران نخبه و کارآفرین، اقامت و زندگی آنها در ایران، زمینه های رشد و شکوفایی و بهره مندی از استعدادهای آنها را در کشور ما بوجود می آورد.
معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه این مرکز در معاونت علمی و فناوری، خدماتی به آنها عرضه می کند، افزود: عرضه دفترچه اقامت ویژه به مدت سه تا پنج سال به این دسته از مهاجران، یکی از این خدمات است که این نخبه ها را از تمدید سالانه مدارک اقامتی معاف می کند.
حسینی تصریح کرد: با داشتن دفترچه اقامت ویژه، مهاجران می توانند به جز حق رای از کلیه حقوق شهروندی در ایران برخوردار شوند.
به گفته معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی، در چارچوب این برنامه، تابحال بیشتر از ۲۰۰ نفر متقاضی اقامت در ایران بودند که از این تعداد ۷۸ نفر موفق به دریافت دفترچه اقامت ویژه شدند.
وی با اشاره به اینکه این افراد متخصص که از توابع افغانستان، فرانسه، اسپانیا، پاکستان، سوریه و عراق هستند، افزود: این کارآفرینان از تسهیلات معاونت علمی و فناوری بهره مند شده اند و می توانند در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی و فناوری مشغول شوند.
حسینی اظهار داشت: این نخبگان حالا در دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شاهد تهران، اصفهان، آزاد، حکیم سبزواری، پژوهشگاه رویان و پارک فناوری پردیس و برخی از شرکتهای دانش بنیان درحال فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: همینطور این نخبگان در دانشگاه های علوم پزشکی زنجان، قم، دزفول، شهید بهشتی، تهران، ایران، شیراز، تبریز، اراک، کرمان بعنوان سرمایه های انسانی کشور فعالیت می نمایند.
معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: برخی از این افراد سابقه تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا همچون دانشگاه نانسی فرانسه، دانشگاه مادرید-اسپانیا، دانشگاه آمستردام هلند، دانشگاه ناتینگهام-بریتانیا، هایدلبرگ آلمان، دانشگاه توکیو ژاپن داشته که با حمایت های معاونت علمی و فناوری در ایران فعالیت خویش را شروع کرده اند.
حسینی در مورد حمایت های این سامانه iconnect.isti.ir اظهار داشت: حمایت های این سامانه شامل چهار بخش تسهیلات اقامتی سه ساله، پنج ساله، ۱۰ سال و بلندمدت در ایران است که فازهای حمایتی بعدی هم توسعه می یابد.
معاون سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: استقرار در زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ایران، امکان استفاده از تسهیلات معاونت علمی (که می تواند مشمول مهاجران نخبه بین المللی شود)، امکانات آموزشی و رفاهی از دیگر برنامه های حمایتی این سامانه برای نخبگان خارجی از جانب مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی به حساب می آید.

منبع: