بالگرد ˮنبوغˮ ناسا در حال برنامه ریزی برای انجام ششمین پرواز خود در هفته ی آینده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، این نخستین پرواز بالگرد “نبوغ” در فاز عملیاتی جدید است که شامل بررسی خاصیت های سطوحی جدید از مریخ می شود. در این عملیات نبوغ بر روی محلی متفاوت فرود خواهد آمد. در این مرحله، تصاویر و داده های جمع آوری شده طی چند روز بعد از انجام عملیات به زمین ارسال می شود. مریخ نورد استقامت تصویری از نبوغ ضبط نخواهد کرد برای اینکه در حال آماده شدن برای ماموریت علمی خود است.
پرواز ششم نبوغ با اوج گرفتن این بالگرد تا ارتفاع ۱۰ متر شروع خواهد شد. سپس ۱۵۰ متر به سمت جنوب غربی حرکت خواهدنمود. این بالگرد بعد از رسیدن به مقصد، تصاویری رنگی از محل مورد نظر خواهد گرفت. بعد از اختتام عکس برداری، نبوغ ۵۰ متر دیگر به سمت شمال شرقی پرواز می کند و در منطقه ای به نام پایگاه C فرود می آید.
بالگرد نبوغ می خواهد عملکرد خودرا در طول این پرواز افزایش دهد. بیشترین سرعتی که انتظار می رود نبوغ در این پرواز تجربه کند ۹ مایل بر ساعت(۴ متر بر ثانیه) است و مدت زمان پرواز آن در حدود ۱۴۰ ثانیه خواهد بود. این نخستین باری است که این بالگرد بر روی مکانی فرود می آید که آنرا از بالا بررسی نکرده است. با این وجود گروه “نبوغ” با تاکید بر تصاویر دوربین “HiRISE” بر روی مدارگرد ناسا تشخیص داده اند که این مکان نسبتا مسطح است.