هورمون های گیاهی چگونه رشد ریشه را کنترل می کنند؟

نیوزتل: سیستم ریشه گیاه بطور مداوم آب و مواد معدنی محلول ساقه ها و برگ ها را تامین می کند. برای تحقق این امر، ریشه ها باید در مناطق جدیدی از خاک رشد کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، ریشه گیاه می تواند بدون هیچ محدودیتی در هر جایی رشد کند. برای رشد آنها نیاز به ایجاد تعادل در تولید سلول های جدید از راه تقسیم و کشیدگی سلول دارند. طی این عملیات متعادل سازی، هورمون های گیاهی به نام “براسینواستروئیدها”(BR) ضروری هستند.
هورمون های براسینواستروئیدها با ایجاد و افزایش گرادیان سیگنالینگ در امتداد محور طولی ریشه، نقشی حیاتی در رشد ریشه و تقسیم سلولی و کشیدگی سلول ایفا می کنند. آبشار سیگنالینگ بوجود آمده توسط این هورمون در ناحیه طولی ریشه فعال است اما این که چگونه سیگنالینگ براسینواستروئیدها به صورت واضح در این منطقه مورد هدف قرار می گیرد، ناشناخته مانده است.
در این مطالعه محققان مرکز زیست شناسی سیستم های گیاهی وی آی بی-یو جنت(VIB-UGent) بلژیک نحوه چگونگی تولید براسینواستروئید در ریشه گیاهان را کشف کردند.
دکتر “جنی روسینووا”(Jenny Russinova) اظهار داشت: از آنجائیکه هورمون های براسینواستروئید در تحمل استرس گیاه نقش دارند، مواد ساخته شده در این عملیات، کار نظارت بر توزیع هورمون براسینواستروئیدها در پاسخ به استرس های مختلف اجزای زنده و غیر زنده را امکانپذیر می کنند. ازاین رو مشاهدات ما تاثیر زیادی در درک ما از عملکرد گیاه در شرایط اقلیمی مختلف خواهد داشت.
در این مطالعه دانشمندان برای مشاهده رشد عمودی گیاه “رشادی گوش موشی” از میکروسکوپ هم-کانونی و میکروسکوپ دیسک چرخان سفارشی استفاده کردند. آنها مشاهده نمودند که چگونه گیاهان با کنترل سطح بیان آنزیم های بیوسنتز براسینواستروئید، می توانند دامنه تولید هورمون خویش را محدود کنند. محققان همینطور دریافتند که سنتز محدود هورمون، سیگنالینگ براسینواستروئید مناطق مختلف ریشه گیاه را کنترل می کند.
دانشمندان سپس سطح هورمون ها را اندازه گیری کردند و تأیید کردند که سطح براسینواستروئید در تکثیر سلولی پایین بوده است. همینطور مشاهده شد که نواحی حاوی غلظت های بالاتر این هورمون، در منطقه طولی ریشه تولید می شوند.

منبع: