ماه نورد یوتو-۲ از خواب زمستانی بیدار می شود

نیوزتل: ۲(Yutu 2)  چین در شرف بیدار شدن است تا جستجوی خودرا بر روی ماه ادامه دهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، طبق گفته ی برنامه اکتشاف ماه چین در تاریخ ۲۳ آوریلT این ماه نورد که طی ماموریت چانگ ای-۴(Chang’e ۴) به فضا ارسال شد و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ بر روی نیمه ی پنهان ماه فرود آمد، بتازگی بیست و نهمین روز قمری خودرا به انتها رسانده است.
فضاپیمای خورشیدی و سطح نورد چین در روز ۲۹ آوریل به وقت پکن بعد از غروب خورشید خاموش شدند. این دو در مقابل هوای سرد منفی ۱۸۰ درجه سانتی گراد محافظت می شوند. فضاپیما و ماه نورد یوتو-۲ در اوایل ماه مه با طلوع آفتاب بر روی دهانه فون کارمان(Von Kármán) باردیگر روشن خواهند شد.
یوتو-۲ در حال حرکت به سمت شمال غرب قمر زمین بود که به دهانه ی فون کارمان رسید این ماه نورد بطور کلی ۷۰۸.۹ متر پیموده است و به وسیله ی دوربین های پانورامای خود، رادارهای نفوذ کننده به ماه و طیف سنج، اطلاعات زیادی جمع آوری کرده است.
به نقل از مقاله ای که در کنفرانس علوم ماه و سیارات در ماه مارس ارائه شد: این ماه نورد ۱۴۰ کیلوگرمی که شش چرخ دارد تعدادی سنگ مختلف در زیر سطح ماه یافته است که دانشمندان معتقدند در اثر کارهای آتشفشانی و برخورد شدید سیارات به وجود آمده اند. مکان هایی که این ماه نورد بررسی نموده شامل موادی از دهانه های مجاور همچون دهانه ی فینسن(Finsen) است.
بر اساس این مقاله رادار نفوذی ماه ابزار مناسبی برای تعیین نحوه ی تکامل سطح ماه و بررسی منابع یافت شده در سطح ماه توسط یوتو-۲ است. این ماه نورد در حال فعالیت در دهانه ی برخوردی بزرگ “حوضه قطب جنوب – آیتکن” در نیمه ی پنهان ماه است. دانشمندان باور دارند رویدادی که موجب ایجاد این دهانه شده ممکنست موجب بیرون آمدن سنگ هایی از زیر پوسته ی ماه شده باشد و آنها امیدوارند چنین موادی به کشف اسرار نحوه ی تشکیل ماه کمک کنند.
یوتو ۲ بعد از فعال سازی مجدد در ماه مه سفر خودرا به سمت شمال شرقی ادامه خواهد داد جایی که دانشمندان امیدوارند در آن سنگ های بازالتی کشف کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه سطح ماه به دست بیاورند.
یوتو-۲ تنها سطح نورد چین نیست که حالا در حال فعالیت است این کشور بتازگی سطح نورد “ژورونگ” را با موفقیت بر روی سطح مریخ فرود آورده است.

منبع: