نیوزتل: استارشیپ SN۱۵ شرکت اسپیس ایکس با موفقیت بر روی سکو فرود آمد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، جدید ترین نمونه ی اولیه ی استارشیپ ها در روز چهارشنبه ۵ مه(بامداد ۱۶ اردیبهشت) با موفقیت آزمایش خویش را به پایان رساند و بر روی سکوی فرود نشست. این آزمایش در شصتمین سالگرد نخستین پرواز فضایی سرنشین دار ایالات متحده آمریکا انجام شد. باآنکه این تداخل تصادفی بود اما موفقیت استارشیپ SN۱۵ گامی بزرگ برای اسپیس ایکس در جهت رساندن انسان ها به فضاست.
این فضاپیما در ساعت ۶: ۲۴ بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲: ۵۴ صبح به وقت تهران) از مرکز فضایی این شرکت در جنوب تگزاس برخاست و ۱۰ کیلومتر در آسمان شدت گرفت، چندین مانور انجام داد و سپس به سلامت به سکو بازگشت و شش دقیقه بعد از برخاستش روی سکو فرود آمد.
این قدمی بزرگ بود چونکه چهار همتای استارشیپ SN۱۵ همگی روی سکو منفجر شدند.

استارشیپ مقرر است افراد و محموله ها را به ماه و مریخ و مسیرهای دورتر ببرد. این سیستم دارای دو بخش است که هردوی آنها قابل بازیابی و استفاده مجدد هستند. یک فضاپیما به نام استارشیپ و یک تقویت کننده(بوستر) به نام Super Heavy. هر دوی این بخش ها توسط موتورهای رپتور کنترل می شوند. به نقل از ایلان ماسک مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس، استارشیپ شش موتور و Super Heavy در حدود ۳۰ موتور خواهد داشت.
اگرچه استارشیپ SN۱۵ از نظر اندازه با نمونه ی اصلی یکی است اما تنها سه موتور دارد. استارشیپ های آینده قدرتمندتر خواهند بود و ایلان ماسک می گوید که قصد دارند تا آخر سال یک استارشیپ به مدار زمین بفرستند. وی همینطور می گوید که انتظار می رود این سیستم تا سال ۲۰۲۳ تکمیل و آماده ی عملیات شود باآنکه که می داند این زمان بندی کمی بلندپروازانه است.
پروژه ی “ماه عزیز” که مقرر است در آن یوساکو مائه زاوا(Yusaku Maezawa) ژاپنی و تعداد دیگری از افراد را به ماه ببرد و پروژه ی آرتمیس ناسا به ماه همگی مقرر است با استارشیپ انجام شوند.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4 video/webm

منبع: