محققان دانشگاه کالیفرنیا: مدت زمان روزها در سیاره زهره با یکدیگر متفاوت می باشد

به گزارش نیوزتل یک روز در سیاره ی زهره برابر با ۲۴۳ روز در زمین است اما تحقیقات جدید نشان داده است که مدت زمان این روزها می تواند تا ۲۰ دقیقه با یکدیگر متفاوت باشند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، سیاره شناسان دانشگاه کالیفرنیا، لس انجلس در خلال ۱۵ سال گذشته به صورت مکرر سیگنال های راداری از سطح این سیاره دریافت نمودند.
درحالی که می دانیم طول روز در زهره برابر ۲۴۳ روز در زمین و حدودا دو سوم یک سال زمینی است. حالا محققان دریافتند که طول این روزها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد.
این گروه دریافتند که طول روزهای زهره تا ۲۰ دقیقه با یکدیگر متفاوت هستند و احیانا این اختلاف ناشی از اتمسفر غلیظ آن است که جرم آن ۹۳ برابر زمین است که سبب کند شدن یا تند شدن روند روز می شود. پدیده ی مشابهی هم در زمین رخ می دهد اما اتمسفر رقیق زمین سبب می شود طول روز تنها چند میلی ثانیه تغییر کند.
اگرچه این سیاره در همسایگی ما قرار دارد اما به علت وجود ابرهای زیاد و باران های اسیدی اطلاعات کمی از آن داریم.
این گروه همینطور دریافتند که قطر هسته ی زهره ۲۱۷۴ مایل(۳۴۹۸ کیلومتر) است اما نمی توان جامد یا مایع بودن آنرا مشخص کرد.
محققان می گویند، فهمیدن اندازه ی هسته، سرعت چرخش سیاره و شیب محور آن به برنامه ریزی برای سفر به این سیاره کمک می نماید.
زمین و ونوس خصوصیت های مشابه زیادی دارند. هر دو آنها سیارات سنگی هستند و اندازه، جرم و چگالی حدودا یکسانی دارند با این وجود به گونه های مختلفی تکامل یافته اند و اثر گلخانه ای در زهره سبب شده این سیاره تبدیل به داغ ترین سیاره ی منظومه ی شمسی شود.
محققان می گویند، تغییر طول روزهای زهره نشان داده است که چگونه اجرام این سیاره پخش می شوند و به درک نحوه ی تشکیل آن کمک می نماید.
بدون داشتن اطلاعات دقیق از نحوه ی حرکت آن هر پرتابی به این سیاره می تواند با شکست مواجه شود.
محققان همینطور گزارش کردند که محور زهره به اندازه ی ۲.۶۳۹۲ درجه انحراف دارد که بسیار کمتر از انحراف ۲۳ درجه ای زمین است.

پروفسور ژان لوک مارگوت(Jean-Luc Margot) این تحقیقات را رهبری کرده و همکارانش از سال ۲۰۰۶ میلادی تا سال ۲۰۲۰، زهره را با امواج رادیویی مورد هدف قرار دادند. این امواج چندین دقیقه بعد از رسیدن به زهره به زمین بازگشت. این فعالیت ها به برنامه ریزی یک سفر به زهره کمک خواهد نمود. تابحال تنها کشوری که توانسته بر روی این سیاره فرود بیاید شوروی سابق بوده که در سال ۱۹۷۲ فضاپیمای ونرا ۷ (Venra7) را روی این سیاره فرود آورد اما داده های کمی به دست آمد. ونرا ۸ کاملا در این برنامه موفق بود و ونرا ۹ توانست چندین عکس از سطح سیاره ارسال نماید.
آخرین مأموریت توسط ونرا ۱۴ در سال ۱۹۸۱ انجام شد باآنکه در سال ۱۹۸۴ فضاپیماهای وگا ۱ و وگا۲ هم قابلیت فرود داشتند اما بیشتر درون جو این سیاره به کاوش پرداختند.
ماموریت های سفر به زهره حالا در چندین آژانس فضایی در حال انجام می باشد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ۷۵۰ میلیون سال قبل زهره دارای آب به صورت مایع و شرایط مناسب برای تشکیل حیات بوده است. با این وجود از آن جایی که جو غلیظ این سیاره فشار زیادی به فضاپیماها وارد می نماید بررسی های کمی از سطح آن انجام شده است چونکه این فضاپیماها مدت زیادی دوام نمی آورند.
آژانس فضایی ایالات متحده در حال کار بر روی سطح نوردی به نام “Zephyr” است که می تواند ۵۰ روز زمینی بر روی این سیاره بماند و با نیروی باد کار کند.

تصویری از یکی از دهانه های سیاره زهره

منبع: