نبوغ امروز چهارمین پرواز مریخی خودرا تجربه می کند

ناسا امروز بعدازظهر ساعت ۱۸: ۴۲ می خواهد چهارمین پرواز بالگرد مریخی خودرا با مسافت و سرعت بیشتری نسبت به پروازهای قبلی آن انجام دهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، بالگرد “نبوغ”(Ingenuity) ناسا که اولین هوانورد فرازمینی بشر است که در سیاره ای جز زمین به پرواز درآمده، نخستین پرواز خودرا دوشنبه ۳۰ فروردین(۱۹ آوریل) انجام داد. این بالگرد در این پرواز مسیر عمودی مستقیمی را طی کرد و در این پرواز که ۳۹ ثانیه به طول انجامید، سه متر از سطح مریخ ارتفاع گرفت.
سپس سه روز بعد، “نبوغ” دومین پرواز را در بامداد روز پنجشنبه دوم اردیبهشت(۲۲ آوریل) به مدت ۵۲ ثانیه تجربه نمود و ۴٫۸ متر از سطح مریخ جدا شد.
سرانجام این بالگرد روز یکشنبه ۵ اردیبهشت(۲۵ آوریل) سومین و جسورانه ترین پرواز خودرا بر فراز مریخ با موفقیت به انتها رساند و مریخ نورد “استقامت” که پشتیبان آنست، فیلمی از این لحظه ثبت و منتشر نمود. بالگرد “نبوغ” در ساعت ۱۰ بامداد به وقت ایران سومین پرواز خودرا شروع کرد و ۴٫۸ متر از سطح مریخ ارتفاع گرفت، سپس مسافت ۵۰ متری معادل نصف یک زمین فوتبال را طی کرد و به حداکثر سرعت دو متر بر ثانیه رسید. بعد از آن “نبوغ” به محل اولیه خود بازگشت و در کل رکورد طی مسافت ۱۰۰ متری را طی ۸۰ ثانیه ثبت نمود.
حالا مقرر است امروز پنجشنبه ۹ اردیبهشت(۲۹ آوریل) ساعت ۱۸: ۴۲ به وقت ایران چهارمین پرواز از پنج پرواز برنامه ریزی شده خودرا به انجام برساند.
تیم عملیات “نبوغ” در سومین پرواز این بالگرد، سه هدف لازم را برای موفقیت در اجرای این پروژه آزمایشی برآورده کرد. حالا تیم عملیات برای چهارمین پرواز آزمایشی خود می خواهد محدودیت های عملکردی این بالگرد را در مریخ حتی به قیمت سقوط آن پشت سر بگذارد دهد و آنرا با سرعت بیشتری در یک مسافت بیشتر به پرواز درآورد تا از سنگ ها و دهانه های برخوردی بیشتری عبور کند.
پروازهای این بالگرد فرازمینی ۶ سال پیش بعد از آنکه در یک محفظه در آزمایشگاه JPL ناسا به پرواز درآمد، برنامه ریزی شد.
“باب بالارام” مهندس ارشد “نبوغ” اظهار داشت: وقتی “نبوغ” بعد از پرواز سوم خود فرود آمد، ما می دانستیم که اطلاعات بیش از حد و کافی برای کمک به مهندسان در طراحی نسل های بعدی بالگردهای مریخی جمع کرده ایم. حالا ما می خواهیم دامنه، سرعت و مدت زمان پرواز این بالگرد را گسترش دهیم تا بینش بیشتری بر عملکرد آن داشته باشیم.
تیم عملیات “نبوغ” برای چهارمین پرواز می خواهد که حدود ۸۴ متر از مبدا خود دور شود و در همان ارتفاع ۱۶ فوتی(۴٫۸۷ متر) حرکت نماید. آنها همین طور زمان پرواز “نبوغ” را از ۸۰ ثانیه به ۱۱۷ ثانیه افزایش خواهند داد و حداکثر سرعت آن از ۲ متر بر ثانیه به ۳٫۵۷ متر بر ثانیه خواهد رسید.
ناسا انتظار دارد نخستین مجموعه داده ها از این پرواز ساعت ۲۱: ۵۱ همین امروز بدست آید، بدین سبب لازم نیست خیلی منتظر بمانیم تا بفهمیم که پرواز چهارم موفقیت آمیز بوده است یا خیر.
در صورتیکه تیم عملیات هم اکنون ایده هایی برای پرواز پنجم در نظر دارد، اما در تلاش است تا اهداف خودرا برای پرواز چهارم محقق کند.
بعد از پنجمین پرواز انتظار می رود ناسا کوشش های خود در مورد “نبوغ” را خاتمه دهد و تمرکز خودرا روی ماموریت اصلی مریخ نورد “استقامت”(Perseverance) بگذارد که کشف نشانه هایی از حیات باستانی در سیاره سرخ است.