افزایش کارایی مزارع بادی با توربین های عمودی

نیوزتل: یک مطالعه جدید نشان داده است که توربین های عمودی نسبت به توربین های بادی سنتی کارایی بیشتری دارند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، باد از همه طرف ما را احاطه کرده و یک منبع انرژی تجدیدپذیر پاک، رایگان و راحتی دردسترس است که انرژی آن می تواند توسط توربین های بادی مهندسی شده ویژه جذب شده و به برق تبدیل گردد.
بدین سبب طراحی مزارع بادی کارآمدتر و بهبود فناوری انرژی های تجدیدپذیر برای جایگزینی سریع تر با سوخت های فسیلی از اهمیت بالایی برخوردار است، بنا بر این مهندسان در حال کار بر روی زوایای جدیدی از این فنآوری هستند.
“یواخیم توفتگارد هانسن” نویسنده اصلی گزارش تازه انتشار یافته در مورد مزارع بادی عمودی توضیح می دهد: مزارع بادی مدرن یکی از کارآمدترین روش ها برای تولید انرژی سبز هستند. با این وجود آنها یک نقص عمده دارند و آن اینکه با نزدیک شدن باد به ردیف اول توربین ها، تلاطم در پایین دست ایجاد می شود و این تلاطم برای عملکرد ردیف های بعدی توربین ها مضر است.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر ردیف جلویی توربین ها حدودا نیمی از انرژی جنبشی باد را به برق تبدیل می کنند، در صورتیکه در ردیف های عقب تر، این میزان به ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند. هر توربین بیش از دو میلیون پوند به ازای هر مگاوات هزینه در بر دارد. من بعنوان یک مهندس بطور طبیعی به ذهنم رسید که باید یک روش مقرون به صرفه تر و کارآمدتر وجود داشته باشد.
“هانسن” و تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور “یاکوووس تزاناکیس” از دانشکده مهندسی، محاسبات و ریاضیات(ECM) در دانشگاه “آکسفورد بروکس” بیش از ۱۱ هزار ۵۰۰ ساعت شبیه سازی کامپیوتری را برای مطالعه عمیق انرژی باد استفاده کردند.
باتوجه به یافته های آنها که سنگ بنایی برای دستیابی به انرژی سبزتر در سراسر جهان شمرده می شود، نیروگاه های بادی می توانند بجای قرار گرفتن توربین های بادی در محور افقی، در محور عمودی با کارایی بیشتری عمل کنند.
این تحقیق که در مجله بین المللی Renewable Energy انتشار یافته است، نخستین تحقیقی است که عملکرد توربین های بادی را باتوجه به زاویه آرایه، جهت چرخش، فاصله توربین ها و تعداد پره ها بررسی می کند.
پژوهشگران می گویند، اگر توربین ها بصورت جفتی تنظیم شوند، عملکرد یکدیگر را تا ۱۵ درصد می افزایند که این به مدلول افزایش چشم گیر کارآیی مزارع بادی عمودی نسبت به توربین های سنتی در مزارع بادی بزرگ است.
پروفسور “تزاناکیس” اظهار داشت: این مطالعه نشان میدهد که مزارع بادی در آینده باید عمودی باشند. توربین های نیروگاهی بادی در محور عمودی می توانند بسیار نزدیک به یکدیگر طراحی شده و موجب افزایش کارایی آنها و در نهایت کاهش قیمت برق شوند. در دراز مدت نیز این توربین ها می توانند به تسریع انتقال سبز به سمت سیستم های انرژی کمک کنند، بدین سبب انرژی تمیز و پایدارتر از منابع تجدیدپذیر تامین می شود.

منبع: