طراحی نانوربات دی ان ای با نرم افزار پژوهشگران دانشگاه اوهایو

پژوهشگران ˮدانشگاه ایالتی اوهایوˮ نرم افزار جدیدی ساخته اند که به آنها امکان می دهد نانوربات های دی. ان. ای را به سرعت طراحی و شبیه سازی کنند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، قبل از این ساخت چنین دستگاه های ریزی امری بسیار چالش برانگیز بود اما حالا پژوهشگران می توانند طراحی آنها را در عرض چند دقیقه انجام دهند.
پژوهشگران همچنان به دنبال تحقق رویای علمی-تخیلی و توسعه ابزار ریزی هستند که می توانند وارد بدن ما شوند و به بهبودی ما کمک کنند. در آخرین پیشرفت آنها کمی به این رویا نزدیک شده اند.
توسعه ربات ها و دستگاه های مبتنی بر دی. ان. ای در چنین مقیاس کوچکی چالش های زیادی دارد. نرم افزار جدید “MagicDNA” نام دارد و هدف آن ساده سازی این روند است و بعنوان جایگزینی برای انواع نرم افزارهای قدیمی تر و دستی شمرده می شود.
“کارلوس کاسترو”(Carlos Castro) محقق این مطالعه اظهار داشت: پژوهشگران این مطالعه را چندین سال است که با ابزارهای کندتر و دستی خسته کننده انجام داده اند. اما حالا نانو دستگاه های جدید می توانند این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهند.
این نرم افزار جدید به پژوهشگران اجازه می دهد تا اشیا را بصورت سه بعدی طراحی نمایند که این امر امکان توسعه اشیا پیچیده تر را آسان می کند. پژوهشگران همین طور می توانند از رویکرد طراحی “پایین به بالا” که در آن می توان رشته های جداگانه دی. ان. ای را دستکاری کرد یا از رویکرد “بالا به پایین” که در آن شکل کلی جسم طراحی شده است، استفاده کنند و سپس این نرم افزار بطور خودکار آنرا با رشته های دی. ان. ای یا تلفیقی از هر دو روش ترکیب می کند.
“های جون سو”(Hai-Jun Su) یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: قبل از این ما می توانستیم دستگاه هایی با حدود شش جز جداگانه بسازیم و آنها را با اتصالات و لولاها متصل و اهتمام نماییم آنها حرکت های پیچیده ای را اجرا کنند. حال با بهره گیری از این نرم افزار، ساخت ربات یا سایر دستگاهها با بیش از ۲۰ جز که کنترل آنها بسیار آسان تر است کار دشواری نیست. این امر گامی عظیم در توانایی ما در طراحی دستگاه های نانو است.
این نرم افزار همین طور به دانشمندان اجازه می دهد تا نحوه حرکت دستگاه طراحی شده را شبیه سازی کنند و پیش از ساخت هرگونه نقص را برطرف کنند. تا حالا پژوهشگران تعدادی از طرح هایشان را با موفقیت در دنیای واقعی آزمایش کرده اند و امیدوارند که نرم افزارشان زمینه را برای توسعه ربات های دی. ان. ای کاربردی که می توانند یک پاتوژن در جریان خون را تشخیص دهند، فراهم آورد.