نیوزتل: بالگرد ˮنبوغˮ و ˮمیدان برادران رایتˮ که محل عملیات ˮنبوغˮ است، از جانب ˮسازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامیˮ(ایکائو-ICAO) نشانه رسمی بین المللی دریافت نمودند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بالگرد “نبوغ”(Ingenuity) ناسا دیگر فقط گران ترین بالگرد جهان نیست و الان “سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی”(ایکائو-ICAO) یک مشخصه رسمی پروازی و کدهای علامت تماس برای این بالگرد رباتیک در میدان “برادران رایت” در دهانه “جزرو” سیاره سرخ مختص کرده است.
“نبوغ” ۸۵ میلیون دلاری آمریکا هنگامی که در تاریخ ۱۹ آوریل از کف دهانه “جزرو”(Jezero) به هوا بلند شد، تاریخ ساز شد، اما با این وجود هنوز هم مانند یک پروژه دانشجویی مهندسی هوافضا به نظر می رسید و دارای رسمیت کمی بود.
حالا “ایکائو” به ناسا و اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده اعلام نموده است که به “نبوغ” و “میدان برادران رایت” که “نبوغ” در آن فعالیت می کند، اسامی رسمی داده است.
بدین ترتیب به نخستین پرواز “نبوغ” نشان رسمی و سه حرفی “IGY” و همین طور علامت تماس “INGENUITY” داده شده است. علاوه بر این، نام “میدان برادران رایت” بعنوان “JZRO” تعیین شده است. این نام ها توسط طراحان “ایکائو” برای آژانس های هواپیمایی، مقامات هوانوردی و خدماتی به ناسا اختصاص داده شده است.
یک “علامت تماس”(call sign) در پخش تلویزیونی و ارتباطات رادیویی یک نشان منحصر به فرد برای یک ایستگاه فرستنده است. در ایالات متحده از آنها برای همه فرستنده ها استفاده می شود. یک علامت تماس می تواند بطور رسمی توسط یک آژانس دولتی تعیین شود یا بطور غیر رسمی توسط افراد یا سازمان ها پذیرفته شود یا حتی رمزگذاری شود تا هویت یک ایستگاه را پنهان کند.
استفاده از علایم تماس بعنوان شناسه های منحصر به فرد مربوط به سیستم تلگراف بازمی گردد. از آنجائیکه فقط یک خط تلگراف وجود داشت که تمام ایستگاه های راه آهن را به هم متصل می کرد، لازم بود راهی برای آدرس دهی به هر کدام هنگام ارسال تلگرام وجود داشته باشد و بمنظور صرفه جویی در وقت، شناسه های دو حرفی برای این منظور اتخاذ شدند. این الگو در عملیات رادیوگرافی ادامه یافت و شرکت های رادیویی در ابتدا شناسه های دو حرفی را به ایستگاه های ساحلی و ایستگاه های داخل کشتی های روی دریا اختصاص دادند که البته در آن زمان در سطح جهانی منحصر به فرد نبودند. تا اینکه در سال ۱۹۱۲ نیاز به شناسایی سریع ایستگاه هایی که توسط چندین شرکت در چندین کشور اداره می شدند، احساس شد که به یک استاندارد بین المللی احتیاج داشتند.
فعلا حداقل تا مدتی فراتر از نشانه ای برای شناخت این نوآوری و موفقیت باورنکردنی پرواز در یک سیاره دیگر، از علامت تماس “نبوغ” در مریخ استفاده زیادی نمی گردد. اما اگر هواپیمای دیگری در سیاره سرخ وجود داشته باشد، این نشان ها می توانند توسط کنترل ترافیک هوایی مریخ استفاده شوند و نشان دهند که “نبوغ” با یک سازمان دولتی یا در یک عملیات بین المللی در حال کار است. علاوه بر این، نشان “JZRO” یک میدان هوایی است و برای برنامه های کاربردی برنامه ریزی پرواز مورد استفاده قرار می گیرد.
“سالواتوره اسکیاچیتانو” رئیس شورای “ایکائو” می گوید: کشورهای عضو شورای “ایکائو” نوآوری را برای این سازمان در اولویت قرار داده اند و “نبوغ” نمونه ای عالی از چگونگی پیشرفت امروزی توانایی های ما در انجام پروازها است.

منبع: