تبدیل کربن هوا به سنگ توسط یک استارتاپ!

یک استارتاپ مورد حمایت ˮبیل گیتسˮ، فناوری بوجود آورده که کربن را از هوا می مکد و آنرا به سنگ تبدیل می کند و در واقع به طبیعت کمک می ند که به خودش کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، این فناوری که مهندسان را قادر می سازد کربن را از هوا بگیرند، چندین دهه است که به وجود آمده است، اما تنها در سالهای اخیر است که میلیاردرها به صف نگران ها در مورد شرایط اقلیمی و آب و هوایی پیوسته اند تا در مورد عوارض گرم شدن کره زمین، اخطار دهند و بودجه مقابله با آنرا تأمین کنند.
“ایلان ماسک” اخیراً یک جایزه ۱۰۰ میلیون دلاری برای ابداع بهترین فناوری برای جذب کربن در نظر گرفته است. چنین راهکارهای مهندسی می توانند به بشریت کمک کنند تا بعضی از اثرات تغییر اقلیم را به حالت قبل برگرداند.
حالا یک استارتاپ در ایسلند موسوم به”کرب فیکس”(Carbfix) نه تنها کربن را از هوا می گیرد، بلکه آنرا با تبدیل به سنگ، به زمین تزریق می کند. این فناوری اجازه می دهد تا گاز گلخانه ای به جای خروج در جو و ایجاد گرما، با خیال راحت در زمین مهار شوند.
“ادا سیف پیند آرادوتیر” مدیرعامل این استارتاپ در مصاحبه ای با بلومبرگ عنوان کرد: این یک فناوری است که می تواند مقیاس بندی شود. همینطور ارزان و اقتصادی و سازگار با محیط زیست است. اساساً ما فقط کاری را انجام می دهیم که طبیعت میلیون ها سال است انجام می دهد، ازاین رو ما به طبیعت کمک می نماییم تا به خودش کمک نماید.
این استارتاپ با شرکتی به نام “Climeworks AG: همکاری می کند تا ماشین هایی را برای جذب مستقیم کربن دی اکسید از هوا بسازد.
هر ماشین، تقریباً به اندازه یک کانتینر و حاوی هشت جمع کننده کربن است. رویترز گزارش می دهد که هم اکنون ۵۰ تن کربن دی اکسید در سال ضبط و ذخیره می شود، اما این حرکت ظرفیت این کار را سالانه به ۴۰۰۰ تن بالا می برد.
بعد از آنکه این ماشین ها هوا را می مکند و کربن دی اکسید را با فیلترهای خود استخراج می کنند، سپس آنرا با آب ترکیب می کنند. این کار آنها را قادر می سازد تا به اسید ملایمی دست یابند که به شکل سنگ بازالت به زیر سطح زمین می فرستند.
“آرادوتیر” به رویترز اظهار داشت که ۹۵ درصد کربن دی اکسید در عرض دو سال به سنگ تبدیل گشته است.
یکی از دلایلی که سبب کندی پیشرفت فناوری جذب کربن شده است، گران بودن آن است و “آرادوتیر” می گوید که کارخانه وی می تواند کربن را با هزینه کمتری نسبت به روش های موجود جذب نماید.
وبسایت شرکت “Carbfix” اعلام نموده است که هزینه این فرایند حدود ۲۵ دلار به ازای هر تن است که بسیار کمتر از قیمت فعلی آن یعنی حدود ۴۸ دلار به ازای هر تن است.
این استارتاپ در حال همکاری با محققان برای متمرکز کردن این فناوری بر روی تبدیل به انواع دیگر سنگ ها است و هدف آن ذخیره سازی دائمی یک میلیارد تن کربن دی اکسید در سال ۲۰۳۰ است.
“آرادوتیر” اضافه کرد: این هیچگاه تنها چاره ما نخواهد بود. ما جاه طلب هستیم و امید زیادی داریم که بتوانیم این فناوری را به مقیاس بزرگ برسانیم، جایی که من در مورد مقیاس گیگا تن صحبت می کنم و اینکه به سرعت قادر به انجام این کار هستیم چونکه این همان چیزی است که جهان به آن نیاز دارد.

منبع: