به گزارش نیوزتل یک نورگیر نمک زدا که توسط ˮهنری گلوگائوˮ طراحی شده است، یکی از نامزدهای نهایی جایزه ˮطراحی لکسوس ۲۰۲۱ˮ است که با انرژی پاک و بدون هیچ هزینه ای، آب دریا را قابل شرب می کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک طراح به نام “هنری گلوگائو” یک نورگیر سقفی به شکل یک چراغ سقفی ساخته است که هم روشنایی را برای مناطق فقیرنشین و بی بهره از برق فراهم می آورد و هم می تواند آب شرب مجانی را برای ساکنان فراهم آورد.
این طرح، انرژی خورشید را در روز برای روشنایی خانه ها در شب ذخیره می کند و همینطور با تقطیر آب دریا می تواند آب شرب فراهم آورد.
این طرح معروف به “نورگیر نمک زدای خورشیدی”(Solar Desalination Skylight) یکی از نامزدهای نهایی کسب جایزه “Lexus Design Award 2021” است که کاملاً منطبق با اصول طراحی و مهندسی برای آینده ای بهتر است.
این نورگیر از تلفیقی از انرژی مجانی و فراوان خورشید و آب دریا برای عرضه خدمات اساسی به محله های فقیرنشین استفاده می نماید و با انرژی پاک و بدون هزینه خورشید، هم روشنایی را به ارمغان می آورد و هم آب دریا را قابل شرب می کند.
این نورگیر نمک زدای خورشیدی با تبخیر آب دریا از راه انرژی خورشید کار می کند. آب دریا در طول روز از راه یک لوله به داخل این نورگیر کاسه ای شکل می رود و تابش خورشید این آب شور را تقطیر می کند و سپس می توان از یک شیر که در پایین نورگیر تعبیه شده است، برای استخراج آب شرب استفاده کنند.
این نورگیر سپس در شب، از نمک به جا مانده از فرایند تصفیه برای تولید بار الکتریکی و تأمین روشنایی استفاده می نماید.
این طرح، ارزان، عملیاتی و کاربردی است که از منابع فراوان برای حل دو مشکل اساسی ساکنان محله های فقیرنشین استفاده می نماید.
این طرح یکی از شش نامزد نهایی کسب جایزه Lexus Design Award 2021 است. “گلوگائو” رقابت سختی برای کسب این جایزه دارد، چون که سایر طراحی ها هم مانند یک سیستم خنک کننده مترو مبتنی بر سفال که از منبع باد ساخته شده توسط قطارها استفاده می نماید و بی نهایت بار قابل استفاده می باشد، قابل توجه هستند.