تاثیر اعجاب انگیز یک ماده ضدعفونی کننده در پرتودرمانی

نیوزتل: بتازگی پژوهشگران موسسه تحقیقات سرطان در لندن اظهار کرده اند که با تزریق ساده یک ماده ضد عفونی کننده رایج در روش رادیوتراپی/پرتودرمانی می توان تاثیر این روش در نابودی سلول های سرطانی(برای سرطان سینه و دیگر سرطان ها) را افزایش داد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکس، دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان در لندن با همکاری پژوهشگران ژاپنی دریافتند که محلول هیدروژن پراکسید(ضد عفونی کننده ای که محل بریدگی و خراش را تمیز می کند) می تواند سلول های سرطانی را نسبت به پرتودرمانی حساس تر کند.
در تومورها این مولکول ساده به آب و اکسیژن تجزیه می شود و مقاومت سلول های سرطانی کم اکسیژن را در مقابل پرتودرمانی می کاهد.
پرتودرمانی یکی از پرکاربردترین روش های درمان در سرطان است و این ترکیب می تواند اثرات آنرا در طیف وسیعی از سرطان ها افزایش دهد.
یک آزمایش بالینی در مقیاس وسیع به سرپرستی دکتر “ناویتا سومایا”(Navita Somaiah) از موسسه تحقیقات سرطان در لندن در حال انجام می باشد و می خواهد انجام این آزمایش را در پنج بیمارستان انگلیس و دو مرکز پزشکی در هند شروع کند. اگر اثبات شود که این کار موثر است پیشرفت نوینی در نحوه انجام این روش درمانی صورت خواهد گرفت.
هیدروژن پراکسید به شکل گسترده ای در طبیعت یافت می شود و یک ترکیب شیمیایی ارزان است و به آسانی دردسترس است و کاربردهای زیادی دارد و استفاده آن در غلظت های پایین در حفظ عملکرد عادی سلول ها مهمست.
در غلظت های بالاتر در بدن، هیدروژن پراکسید می تواند موجب نوعی مرگ برنامه ریزی شده سلول به نام آپوپتوز شود که می تواند برای درمان سرطان استفاده گردد و همین طور بعنوان منبع اکسیژن و رادیکال های آزاد عمل می کند که می تواند اثر پرتودرمانی را افزایش دهد.
یافته های این کارآزمایی بالینی که در مجله” Radiation Oncology Biology Physics ” انتشار یافته است، نشان داد که تزریق محلول هیدروژن پراکسید به تومورها می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و همین طور موجب حساسیت بیشتر آنها نسبت به پرتودرمانی شود.
این روش درمانی توسط پروفسور “یاسوهیرو اوگاوا”(Yasuhiro Ogawa) در دانشگاه کوچی اختراع شده است و طی آن پژوهشگران از محلول ضعیف هیدروژن پراکسید همراه با ژل هیالورونیک اسید سدیم استفاده می نمایند. هیالورونیک اسید سدیم که همین طور با نام اسید هیالورونیک شناخته می شود، ترکیبی است که بطور طبیعی توسط بدن تولید می شود و در بعضی از محصولات مراقبت از پوست نیز استفاده می شود.
در این مطالعه محلول ترکیبی هیدروژن پراکسید مستقیما به تومورهای ۱۲ بیمار مبتلا به سرطان پستان(قبل از انجام پرتودرمانی) تزریق شد.
این مطالعه نشان داد که تزریق این محلول برای بیماران بی خطر است و نمونه های خون نشانگرهای در رابطه با کنترل سرطان و مرگ سلولی را نشان داد. هیدروژن پراکسید موجب می شود سلول های سرطانی نسبت به پرتودرمانی حساس تر شوند و در نتیجه سلول های سرطانی بیشتری از بین بروند.
تولید و ذخیره این ژل ارزان و آسان است، بدین سبب در صورت تأیید جهت استفاده بعنوان روشی برای افزایش عملکرد درمان های رادیوتراپی، می توان به سرعت از آن در سراسر جهان بهره برد.

منبع: