پیگیری ۲ پلت فرم تولید واکسن در انستیتو پاستور ایران

به گزارش نیوزتل استاد انستیتو پاستور اظهار داشت: محققان انستیتو پاستور بر روی ۲ پلت فرم تولید واکسن در حال فعالیت هستند.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، دکتر کیهان آزادمنش استاد انستیتو پاستور و مدیر علمی یکی از شرکتهای داروسازی در وبیناری مبتنی بر «بررسی وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورها و عرضه توانمندی کشور ایران در تولید آن» که به صورت آنلاین در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: یک چهارم واکسن های کرونا بر مبنای پلت فرم های ناقل ویروسی هستند.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ تاریخی این نوع واکسن ها دارای نسل های یک تا سه هستند، اظهار داشت: نسل اول واکسن های «این اکتیو»، نسل دوم « کوکسید کونژوگه» و نسل سوم DNA و RNAها هستند.
آزادمنش افزود: هم اکنون واکسن های موجود از نسل اول هستند و تعداد کمی از واکسن های نوع سوم در اختیار داریم.
وی با تکیه بر اینکه در زمینه ناقل های ویروسی دو نوع کلی «تکثیرشونده» و «غیرتکثیر شونده» داریم، اظهار داشت: از نوع تکثیرشونده برای تولید واکسن استفاده می شود، مانند ویروس سرخک.
مدیر علمی این شرکت داروسازی با تکیه بر اینکه ما از دو پلت فرم برای تولید واکسن کرونا بهره برده ایم، افزود: یکی از این پلت فرم ها ویروس سرخک نوترکیب بعنوان ویروس تکثیر شونده است که ایمن بودن یکی از مزایای آن به حساب می آید.
آزادمنش با اشاره به اینکه دانش فنی تولید سرخک بیشتر از ۶۰ سال است که در کشور وجود دارد، اظهار داشت: هم اکنون در پروژه های واکسن کرونا، ۴ پروژه اصلی در کشور در حال اجراست که از وکتور سرخک استفاده می شود و یکی از آنها در انستیتو پاستور است.
استاد انستیتو پاستور تصریح کرد: هم اکنون ۳ پروژه «ارزیابی میزان آنتی بادی خنثی کننده AD۵ در جمعیت ایرانی»، «ارزیابی میزان آنتی بادی ضد سویه واکسن سرخک در جمعیت ایرانی» و «ساخت سودو ویروس های S جهش یافته به منظور ارزیابی قدرت خنثی» را در دستور کار داریم.

منبع: