انتقال نمونه های جمع آوری شده از ماه به آزمایشگاه

کاوشگر ˮچانگ ای ۵ˮ چین هفته گذشته با موفقیت مأموریت خویش را به پایان رساند و نمونه هایی از ماه را که جمع آوری کرده بود به زمین رساند، حال گزارشها حاکی از اینست که نمونه های مذکور به آزمایشگاه جهت بررسی ارسال شده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، طبق گفته سازمان ملی فضایی چین، حدود ۱۷۰۰ گرم سنگ ماه و خاک جمع آوری شده از سطح ماه توسط کاوشگر رباتیک چانگ ای ۵ برای انجام تحقیقات برای دانشمندان چینی فرستاده شد.
کپسول بازگشت به زمین کاوشگر “چانگ ای ۵” که حامل نمونه های ماه بود، برای بازگشایی به آزمایشگاه پکن منتقل شده است و یک گروه از پژوهشگران مشتاقانه منتظر فرصتی برای آغاز بررسی و مطالعه نمونه های تازه جمع آوری شده از ماه هستند.
در پکن، سازمان ملی فضایی چین نمونه های جمع آوری شده از ماه را به آزمایشگاه نمونه ماه در رصدخانه ملی نجوم(NAO) تحت نظر آکادمی علوم چین منتقل می کند برای اینکه آنجا مکانی مناسب برای پردازش و تجزیه و تحلیل نمونه ها است.
باتوجه به موفقیت ماموریت اکتشاف ماه، مقامات فضایی چین می گویند گام بعدی آنها همکاری با دانشمندان سایر کشورها برای تجزیه و تحلیل نمونه های ماه است.
پژوهشگران چینی اظهار کرده اند: ما از دانشمندان داخلی و خارجی دعوت می نماییم تا با کمک یکدیگر بتوانیم به آزمایش و تجزیه و تحلیل نمونه های ماه بپردازیم.
“ژانگ کجیان”(Zhang Kejian) رئیس سازمان فضایی خلق چین(CNSA) ماموریت چانگ ای ۵ را یک موفقیت اعلام نمود. مقامات فضایی چین گفتند: این ماموریت، برنامه اکتشافی سه مرحله ای ماه در چین برای چرخش، فرود روی ماه و آوردن نمونه ها به زمین که از سال ۲۰۰۴ شروع شده بود را به انتها رساند.
ژانگ در مصاحبه با تلویزیون مرکزی چین اظهار داشت: حالا که کپسول بازگشت کاوشگر چانگ ای ۵ با نمونه هایی از خاک ماه بازگشته است گام مهم بعدی همکاری با دانشمندان سایر کشورها بمنظور انجام مطالعات دقیق بمنظور بررسی خاک ماه است.
ماموریت چانگ ای ۵ پایه و اساس خوبی برای دیگر ماموریت های اکتشافی چین در ماه است و اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود چینی ها قصد دارند یک پایگاه تحقیقاتی در ماه نیز ایجاد کنند.
“پی ژیایو”(Pei Zhaoyu) نایب رییس مرکز برنامه های فضایی و کاوش ماه سازمان فضایی خلق چین اظهار داشت: امیدواریم برای ساخت ایستگاه تحقیقات علمی بین المللی ماه بتوانیم با پژوهشگران کشورهای دیگر همکاری نماییم. اگر این همکاری صورت گیرد می تواند بستر مشترکی برای اکتشافات علمی در ماه و انجام آزمایش های فنی در آینده فراهم آورد.
بر اساس گزارش سازمان فضایی خلق چین، روز چهارشنبه(۱۶ دسامبر)، کپسول بازگشت کاوشگر چانگ ای ۵ در صورتیکه بر فراز اقیانوس اطلس قرار داشت، از مدارگرد کاوشگر جدا شد. سپس این کپسول وارد جو زمین شد و بعد از کاهش سرعت آیرودینامیکی، باردیگر به عقب برگشت. سپس کپسول مجدداً وارد جو شد تا عملیات کاهش سرعت آیرودینامیکی دوم را انجام دهد.
چتر کپسول در حدود ۶ مایلی(۱۰ کیلومتری) از سطح زمین باز شد و در یک منطقه از پیش تعیین شده در مغولستان داخلی فرو آمد. تیم جستجو و بازیابی نیز بعد از مدتی کوتاه آنرا پیدا کردند.
چند تیم هوایی مستقر در هلی کوپتر نیز با بهره گیری از دوربین های مادون قرمز کپسول را مشاهده نمودند.
در همان حال چند نیروی زمینی دیگر نیز با خودرو های شاسی بلند محل فرود را که پوشیده از برف بود جستجو می کردند. تیم های زمینی منطقه را محاصره کردند، مختصات فرود را تعیین و یک ایستگاه ارتباطی برای ارتباط با مرکز کنترل پرواز هوافضای پکن ایجاد کردند. بعد از انجام این کارها کپسول چانگ ای ۵ روی یک کامیون قرار داده شد و سپس با هلی کوپتر و هواپیما به پکن منتقل شد.
چانگ ای ۵ برای بازگرداندن ۴.۴ پوند(۲ کیلوگرم) نمونه های ماه طراحی شده بود. این ماموریت از چهار ماژول تشکیل شده بود: یک مدارگرد، یک سطح نشین، یک صعودگر و یک کپسول بازگرداننده.
چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵: ۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۰: ۰۵ بامدادان سه شنبه سوم آذر به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خودرا به سمت کره ماه پرتاب کرد. این ماموریت در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار ماه شد و در صورتیکه ماژول سرویس آن در مدار ماه باقی مانده بودند، سطح نشین و صعودگر آن در اول دسامبر در ماه فرود آمدند. سطح نشین سنگ ها و خاک ماه را جمع کرد و به ماژول سرویس در مدار متصل شد. این نمونه ها در یک کپسول برگشت برای سفر به زمین قرار داده شد و این کاوشگر در “مغولستان داخلی” فرود آمد. چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه های قمری را چند دهه پس از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین ماموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت” لونا۲۴”(Luna ۲۴) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

منبع: