ابداع روش یک مرحله ای برای تولید موش های مورد نیاز در تحقیقات واکسن

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی، روشی جدید و یک مرحله ای عرضه کرده اند که می تواند به تولید موش های مورد نیاز برای ارزیابی واکسن کمک نماید.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان برای تولید واکسن و بررسی واکنش های ایمنی بدن انسان، به مدلهای گوناگون حیوانی وابسته هستند؛ بخصوص موش هایی که می توانند به واسطه گیرنده های مهندسی شده سلول B، پادتن های انسانی تولید کنند.
با این حال، رشد موش ها اغلب چند سال زمان می برد و به یک فرایند پیچیده اصلاح ژنتیکی و تولید مثل دقیق نیاز دارد.
“فاکوندو باتیستا”(Facundo Batista)، سرپرست این پروژه اظهار داشت: زمان سپری شده برای تولید این موش های ویژه، عامل اصلی به تاخیر افتادن تولید واکسن بوده است. ما با کمک پیشرفت های اخیر که در فناوری های اصلاح ژن همچون اصلاح ژن کریسپر صورت گرفته اند، دریافتیم که باید راهی برای سرعت بخشیدن به این روند وجود داشته باشد.
باتیستا و گروهش، متد جدیدی را برای تولید موش های مورد نیاز برای ارزیابی واکسن عرضه کرده اند که این بازه زمانی را به صورت قابل ملاحظه ای کوتاه تر می کند. این روش یک مرحله ای که در آن از فناوری اصلاح ژن کریسپر استفاده شده است، می تواند موش های دارای گیرنده مهندسی شده سلول B انسانی را تنها در چند هفته تولید نماید.
پژوهشگران برای آزمایش این فناوری، موش ها را مهندسی کردند تا گیرنده های سلول B انسانی را داشته باشند که حاوی پادتن های خنثی کننده ویروس “HIV” هستند. این پادتن ها در مقابله با HIV موثر هستند اما تحریک آنها به واسطه واکسیناسیون دشوار است.
سلول های B مهندسی شده نه تنها توانستند پادتن های باکیفیت تولید کنند، بلکه بعضی از آنها به شکل ویژه ای از سلول B موسوم به(Memory B cell) تبدیل شدند که برای حفظ ایمنی بلندمدت در مقابل در برابر پاتوژن مورد استفاده قرار می گیرند. این نتایج نشان می دهند که می توان از این موش ها برای تایید سریع واکسن های مناسب برای ویروس HIV و دیگر عوامل بیماری زا بهره برد.
“ژوئسانگ وانگ”(Xuesong Wang)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: شاید این روش جدید، به پژوهشگرانی که در حال بررسی واکسن و تکامل پادتن هستند، امکان دهد تا به بررسی های خود سرعت بدهند.
این پژوهش، در مجله “EMBO” به چاپ رسید.