به گزارش نیوزتل خراسان رضوی رئیس شرکت بیوتکنولوژی ایالات متحده در مصاحبه ای با هفته نامه آلمانی Welt am Sonntag اعلام نموده است که دولت ها مجبورند بین ۲۵ تا ۳۷ دلار به ازای هر دوز واکسن ویروس کرونا هزینه کنند.
به گزارش ار تی، استفان بانسل، مدیرعامل شرکت مدرنا (Moderna) اظهار داشت: “این قیمت با عنایت به هزینه های سیستم بهداشتی، وقتی شخص به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می شود، عادلانه است. “
در حالیکه قیمت نهایی هر دوز به اندازه سفارش بستگی دارد، وی اظهار داشت که این شرکت تمایلی به “سود حداکثری” ندارد و قیمت واکسن را با قیمت واکسن آنفلوآنزا مقایسه کرد.
شرکت مدرنا می خواهد تا آخر سال حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید نماید و بعضی از آنها مقرر است سال جاری در اروپا توزیع شود.
بانسل اظهار نمود: “بنابراین هزینه واکسن ما حدودا مشابه واکسن آنفلوآنزاست که بین ۱۰ تا ۵۰ دلار است. “
هم اکنون مدرنا در حال مذاکره درباره تهیه واکسن با کمیسیون اروپا است. یکی از اصلی ترین موضوعاتی که طرفین در مورد آن توافق می کنند هزینه ذخیره است.
وی اظهار داشت: درحالی که تابحال هیچ قراردادی امضاء نشده است، گفتگوها در مرحله نهایی هستند و تا نهایی شدن معامله فقط چند روز فاصله است.
قیمت واکسن مدرنا از ماه آگوست، زمانی که شرکت مستقر در ماساچوست اعلام نمود که دوز واکسن کرونا بین ۳۲ تا ۳۷ دلار است تغییر زیادی نکرده است. این شرکت اظهار داشت که این مقدار کمتر از ارزش واقعی واکسن است اما هدف این است که قیمت کنترل همه گیری ارزان تر از شیوع غیرکنترل ویروس باشد.
بااین حال، قیمت واکسن مدرنا حدودا دو برابر گران تر از نامزد واکسن کووید-۱۹ داروساز آمریکایی فایزر (Pfizer) و شرکت بیوتکنولوژی بیو اند تک (BioNTech) آلمان است. گفته می شود این شرکت ها در نظر دارند برای هر دوز ۲۰ دلار دریافت نمایند.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا در نظر دارد واکسن مدرنا و همینطور واکسن تولیدشده توسط فایزر و بیو اند تک را برای واکسیناسیون تایید کند.
در اوایل این ماه، مدرنا اظهار داشت: واکسن آن ۹۴.۵ درصد در مقابل ویروس کرونا موثر است، سطح مشابهی از کارایی که فایزر و بیو اند تک وعده داده است. همینطور اعلام نمود که می خواهد در هفته های آینده نامزد واکسن خویش را برای مجوز استفاده اضطراری در آمریکا عرضه نماید.

منبع: