نیوزتل: مجموعه تصاویر فروسرخ از ˮانسلادوسˮ ماه زحل با بهره گیری از یک مجموعه داده کامل از فضاپیمای ˮکاسینیˮ به وجود آمده است و جزئیات جدیدی از سطح این قمر را نشان میدهد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا، آژانس فضایی اروپا بتازگی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام تصاویری زیبا از ششمین ماه زحل به نام انسلادوس منتشر نموده است. کاسینی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ به دور زحل و قمرهایش می چرخید. این ماموریت سه سال پیش در همین روزها، زمانی که فضاپیما عمدا در جو سیاره قرار گرفت، به پایان رسید. با وجود این، کشف های جدید همچنان با در دست داشتن داده های فضاپیمای مذکور در حال انجام می باشد.
در طول این ماموریت، کاسینی ۱۴۷ بار به دور انسلادوس پرواز کرد و از این میان ۲۳ برخورد نزدیک با این قمر یخی داشت.

طیف سنج نقشه برداری بصری و مادون قرمز(VIMS) فضاپیمای کاسینی داده هایی را جمع آوری کرد که می تواند به دانشمندان در فهمیدن اطلاعاتی درباره دما و ترکیب سطح این قمر کمک نماید و همین طور از اطلاعات این داده ها برای تعیین اندازه و بلورینگی دانه های یخ این قمر استفاده می شود.
تصاویر تمام رنگی با ترکیب کانال های قرمز، سبز و آبی از تصویربردار طیف سنج نقشه برداری بصری و مادون قرمز و همپوشانی این تصاویر روی موزاییکی که با بهره گیری از زیر سیستم علوم تصویربرداری (Imaging Science Subsystem) در کاسینی توسط پژوهشگران دیگری ایجاد شده، به وجود آمده است.

دانشمندان با بهره گیری از تصحیح نورسنجی، جزئیات جدیدی از سطح این ماه را فاش کردند. انسلادوس دارای سطحی تقریباً متشکل از یخ(آب خالص) است که این مساله قمر مذکور را بسیار بازتابنده می کند اما میزان روشنایی مشاهده شده به خصوصیات ماده روی سطح قمر، شکل سطح و زاویه دید بستگی دارد. تصحیح این تغییرات برای نشان دادن تفاوت در ترکیب و حالت فیزیکی سطح ضروری بود.
با بهره گیری از تصحیح نورسنجی، دانشمندان توانستند تغییرات طیفی متناسب با رنگ های مختلف تصاویر را کشف کنند. این موارد خصوصاً در ناحیه ای با چهار گسل تکتونیکی بزرگ معروف به نام نوارهای ببری (Tiger Stripes) در قطب جنوب این قمر مورد توجه قرار گرفته است.

تصویر قطب جنوب قمر مذکور همین طور مرز مشخصی بین نواحی که دارای رنگ قرمز روشن و آبی هستند، نشان میدهد. رنگ قرمز که در تصویر اول دیده می شود احتمالاً به سبب یخ های آب شیرین است که اخیراً در معرض دید قرار گرفته است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: