درگذشت زنی که ساخت هر اپلیکیشنی مدیون کارهای اوست

“فرانسیس آلنˮ از زنان برجسته حوزه علوم کامپیوتر در ۸۸ سالگی از دنیا رفت.
به گزارش نیوزتل به نقل از انگجت، “فرانسیس آلن”(Frances Allen) دانشمند آمریکایی علوم کامپیوتر که بیشتر برای مشارکت های مهم در حوزه ” کامپایلرها” یا نرم افزاری که کد خام را به برنامه های قابل اجرا سریع تبدیل می کند، شناخته شده بود، در ۸۸ سالگی درگذشت.
فرانسیس آلن در سال ۱۹۵۴ میلادی مدرک کارشناسی ریاضی خودرا از دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی و سه سال بعد کارشناسی ارشد کامپیوترش را از دانشگاه میشیگان دریافت کرد.
همین طور آلن در سال ۱۹۹۱ نیز موفق به دریافت دکترای افتخاری علوم از دانشگاه آلبرتا شد.
آلن کارش را با تدریس ریاضی کاربردی به کودکان آغاز کرد. شرایط بد مالی او را مجبور کرد تا برای پرداخت بدهی هایش به فکر کار دیگری باشد و در شرکت آی بی ام به کار مشغول شد و مدت کوتاهی در آنجا به تدریس پرداخت. بعد از آن در زمینه بهینه سازی و توسعه کامپایلرها آغاز به کار کرد و سپس به طراحی و ساختاربندی زبان های برنامه نویسی پرداخت و به سرعت پیشرفت کرد.

در سال ۱۹۶۶ میلادی او و “جان کوک”(John Cocke) مقاله ای نوشتنند و در آن الگوریتم ها و چارچوب هایی را توضیح دادند که کامپایلرها( برنامه یا مجموعه ای از برنامه های کامپیوتری که متنی از زبان برنامه نویسی سطح بالا را به زبانی سطح پایین تبدیل می کند) را کارامدتر می کند. به نحوی که می توان گفت هر کسی که تابحال یک اپلیکیشن ساخته است، به صورتی مدیون کار آلن است.
این زن دانشمند در پیشرفت زنان در حوزه فناوری هم نقش مهمی ایفا کرد. علاوه بر اینکه از نخستین زنانی بود که در حوزه علوم کامپیوتر کارهای مفیدی انجام می داد، بلکه با تدریس، از زنان دیگر نیز پشتیبانی کرد.
وی در سال ۱۹۸۹ نخستین زنی بود که در شمار اعضای کلیدی شرکت آی بی ام در آمد و در سال ۱۹۹۵ نیز به سمت رئیس آکادمی فناوری این شرکت برگزیده شد.
آلن نخستین زنی است که موفق شده جایزه بزرگ “تورینگ” را در سال ۲۰۰۶ میلادی کسب کند.
مقرر است مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک یک جایزه را به نام آلن نامگذاری کند.