دانشگاه آکسفورد آزمایش جدیدی برای تشخیص کووید-۱۹ توسعه داد

به گزارش نیوزتل محققان ˮدانشگاه آکسفوردˮ در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه آزمایش هوش مصنوعی جدیدی شده اند که می تواند بیماری کووید-۱۹ را تنها در عرض یک ساعت در بخش اورژانس شناسایی کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، متخصصان بیماری های عفونی و متخصصین یادگیری ماشین های بالینی دانشگاه آکسفورد به تازگی یک آزمایش هوش مصنوعی را تهیه کرده اند که می تواند به سرعت کووید-۱۹ را در بیمارانی که به بخش اورژانس بیمارستان ها رجوع می کنند، شناسایی کند.
آزمایش مذکور “آزمایش هوش مصنوعی کیوریال”(CURIAL AI) نام دارد و طی آن داده هایی را که به طور معمول در نخستین ساعت رفتن به بخش اورژانس بیمارستان مانند آزمایش خون و علایم حیاتی جمع آوری می شود ارزیابی می نماید تا دریابد آیا بیمار به بیماری کووید-۱۹ مبتلا است یا خیر.
هم اکنون پزشکان به جهت اینکه دریابند آیا افراد به کووید-۱۹ مبتلا هستند یا خیر از روش هایی چون تجزیه و تحلیل مولکولی سواب بینی و گلو و روش “واکنش زنجیره ای پلیمراز” (PCR) استفاده می نمایند. با این وجود نتایج این آزمایش به صورت معمول ۱۲-۴۸ ساعت زمان می برد و به تجهیزات و کارکنان متخصص نیاز دارد. واکنش زنجیره ای پلیمراز تکنیکی در زیست شناسی مولکولی است و به منظور تکثیر یک نسخه منفرد یا نسخه های کمی از یک قطعه DNA با توالی خاص به تعداد هزار یا میلیون ها نسخه به کار می رود.
این تکنیک ابزاری آسان و ارزان قیمت برای تکثیر یک قطعه خاص از DNA است و برای اهدافی همچون تشخیص و نظارت بر بیماری های ژنتیکی، شناسایی مجرمان(در زمینهٔ پزشکی قانونی) و مطالعه عملکرد یک بخش هدف از DNA مورد استفاده قرار می گیرد.
محققان دانشگاه آکسفورد بدین منظور در مطالعه اخیرشان آزمایش مبتنی بر هوش مصنوعی را بوجود آورده اند که می تواند با دقت بالایی ابتلای یک فرد به کووید-۱۹ را تشخیص دهد.
این مطالعه به سرپرستی دکتر “اندرو سلطان”(Andrew Soltan)، یکی از محققان بالینی انستیتوی ملی تحقیقات بهداشتی در بیمارستان جان رادکلیف و با همکاری بخش هوش مصنوعی در بهداشت دانشگاه آکسفورد به سرپرستی پروفسور “دیوید کلیفتون”(David Clifton) انجام شده است.
مطالعه بر روی این تحقیق از ماه مارس شروع شده است و آزمایش مذکور با توسعه الگوریتم های یادگیری ماشینی بر روی داده های مربوط به موارد تایید شده مبتلا به کووید-۱۹ و افراد دارای علایم این بیماری آزمایش شده است. به قول محققان، این آزمایش توانسته در اغلب موارد با دقت بالای ۹۰ درصد ابتلای افراد به کووید-۱۹ را تشخیص دهد و تابحال بر روی هزاران فرد آزمایش شده است.