با بررسی پژوهشگران آمریکایی، داروی پیشنهادی ترامپ برای جلوگیری از کووید- ۱۹، بی تأثیر اعلام گردید

به گزارش نیوزتل پژوهشگران آمریکایی اعلام نمودند داروی مالاریا که ˮدونالد ترامپˮ آنرا برای جلوگیری از مبتلا شدن به کووید- ۱۹ مصرف کرده بود، تاثیری نشان نداده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، داروی مالاریا که “دونالد ترامپ” رئیس جمهور آمریکا اعلام نموده بود که آنرا برای جلوگیری از مبتلا شدن به کووید-۱۹ مصرف می کند، در آزمایش ها شکست خورد و بی تأثیر شناخته شد.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که داروی معروف به “هیدروکسی کلروکین” (Hydroxychloroquine) که برای درمان انواع مشخصی از مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد، اثری در جلوگیری از مبتلا شدن به کروناویروس ندارد و تأثیر آن فقط به اندازه یک دارونما است. به نظر نمی رسد که این دارو، صدمه جدی به همراه داشته باشد؛ علیرغم این حدود ۴۰ درصد عوارض جانبی را شامل می شود که بیشتر معده را تحت تأثیر قرار می دهند.
دکتر “دیوید بولویر” (David Boulware)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ما با دیدن نتایج این آزمایش، واقعا ناامید شدیم. هدف ما این بود تا یک پژوهش باکیفیت انجام دهیم چونکه شواهدی که تابحال در مورد این دارو به دست آمده اند، بی نتیجه بوده اند.
هیدروکسی کلروکین و یک داروی مشابه معروف به “کلروکین” (chloroquine) که برای پیشگیری و درمان مالاریا به کار می رود، از ماه مارس و با آغاز تبلیغات ترامپ در مورد آنها، مبحث خیلی از بحث های علمی بوده اند. هیدروکسی کلروکین مدت هاست که برای درمان مالاریا، لوپوس و روماتیسم مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد اما هیچ پژوهش بزرگی نشان نداده است که این دارو و یا کلروکین می توانند برای بیماران مبتلا به کروناویروس، ایمن یا موثر باشند. حتی نتایج بعضی از پژوهش ها حاکی از این است که داروهای مذکور می توانند با ضررهایی همراه باشند.
مقامات فدرال آمریکا هم پیش تر به علت خطر عوارض جانبی این دارو به خصوص مشکل قلبی، در مورد استفاده از آن در فضایی به غیر از بیمارستان و پژوهش های رسمی اخطار داده بودند.
گزارش هایی که در اوایل ماه جاری منتشر شدند، نگرانی هایی را در مورد حدود ۱۵ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ مطرح نمودند که به مصرف داروهای مالاریا اقدام نموده بودند و خویش را در معرض مبتلا شدن به مشکل قلبی یا حتی خطر مرگ قرار دادند.
بولویر و همکارانش در این پژوهش، ۸۲۱ نفر داوطلب که در آمریکا و کانادا ساکن بودند، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان یا با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ زندگی می کردند و یا به خاطر کار خود در معرض خطر مبتلا شدن به کووید-۱۹ قرار داشتند.
این بررسی، چهار روز بعد از قرار گرفتن آنها در معرض افراد بیمار شروع شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی و به مدت پنج روز، قرص های دارونما و یا هیدروکسی کلروکین را دریافت نمودند. نه بیماران و نه پزشکان آنها نمی دانستند که بیمار چه دارویی را دریافت می کند.
بعد از ۱۴ روز، ۱۲ درصد از کسانی که دارو مصرف کرده بودند و ۱۴ درصد از کسانی که دارونما مصرف کرده بودند، مبتلا شدند اما این تفاوت به قدری کم بود که می توان گفت شاید فقط به صورت تصادفی پیش آمده است.
بولویر افزود: می توان اظهار داشت که این دارو اساسا تاثیری در جلوگیری از مبتلا شدن به کووید-۱۹ ندارد. ما برای تایید این دارو باید اثرات بیشتری مشاهده نماییم تا بتوانیم در مورد استفاده از آن و همینطور عوارض جانبی آن در جلوگیری از بیماری نظر بدهیم.
این پژوهش، در مجله ” New England Journal of Medicine” به چاپ رسید.