گزینه های زیاد، مغز را از تصمیم گیری منصرف می کند

نیوزتل: پژوهشگران آمریکایی با نقشه برداری از نحوه تصمیم گیری مغز، نشان دادند که افزایش گزینه های انتخابی می تواند مغز را از تصمیم گیری منصرف کند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس الرت، دانشمندان موفق شدند از نحوه تصمیم گیری در مغز، نقشه برداری کنند. آنها نشان دادند که اگر مغز گزینه های بسیاری برای انتخاب داشته باشد، از تصمیم گیری منصرف می گردد.
انصراف از تصمیم گیری، در پژوهش های پیشین هم نشان داده شده بود اما این پژوهش توانست مناطقی را در مغز مشخص نماید که به قضاوت برای تصمیم گرفتن یا تصمیم نگرفتن کمک می کنند. مهم ترین مناطق مربوط به این فرآیند، “قشر کمربندی قدامی” (ACC) و “جسم مخطط” یا “استریاتوم” (striatum) هستند.
در این بررسی، تصاویر چند چشم انداز به ۱۹ داوطلب عرضه شد تا آنها را روی یک تی شرت یا فنجان چاپ کنند. این کار، فعالیت هر دو ناحیه از مغز را بالا می برد. این بررسی نشان داد هر زمان که مغز باید بین بیشتر از ۱۲ تصویر انتخاب نماید، فرآیند تصمیم گیری متوقف می گردد.

“کالین کامرر”(Colin Camerer)، یکی از پژوهشگران “موسسه فناوری کالیفرنیا” (Caltech) اظهار داشت: این بررسی نشان داده است که انتخاب از میان ۱۲ تصویر به خوبی پیش می رود اما انتخاب از میان ۲۴ تصویر، پیشرفت خوبی ندارد.
البته این تعداد مشخص، درباره همه موارد صدق نمی کند، بلکه عوامل بسیاری در تصمیم گیری نقش دارند که از آن میان می توان به خصوصیت های فردی و یا دشواری تغییر انتخاب ها اشاره نمود.
کامرر، عدد کامل را برای انتخاب، بین هشت تا ۱۵ تخمین می زند و باور دارد هنوز باید پژوهش های بسیاری در این مورد انجام شوند.
پژوهشگران از سال ۲۰۰۰ در حال بررسی نحوه تصمیم گیری مغز هستند و هنوز هم جزئیات جدیدی در مورد عملکرد مغز کشف می کنند.
این پژوهش، در مجله ” Nature Human Behaviour” به چاپ رسید.