یک پژوهش جدید نشان داد دیکلوفناک احتمال سکته قلبی و مغزی را بالا می برد

نیوزتل: استفاده از دیکلوفناک که یک مسکن رایج برای درمان درد و التهاب است، با افزایش خطر مبتلا شدن به عوارض قلبی و عروقی مرتبط می باشد و همینطور با خطر بالایی در خونریزی گوارشی همراه می باشد.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، یافته های یک مطالعه جدید انتشار یافته در مجله “پزشکی بریتانیا” نشان داده است که رایج ترین داروی مسکن جهان، خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را به صورت چشمگیری بالا می برد.

دیکلوفناک

دیکلوفناک (Diclofenac) برای درمان درد و التهاب استفاده می گردد و رایج ترین “داروی ضدالتهابی غیر استروئیدی”(NSAID) در جهان است. این دارو بعنوان داروی تجویزی یا بدون نسخه تحت برندهایی مانند Zorvolex، Voltaren، Cambia و Solaraze در دسترس می باشد.

“مورتن اشمیت” پژوهشگر این مطالعه از بیمارستان دانشگاه آرهوس(Aarhus) و همکارانش، بیش از ۶ میلیون بزرگسال در دانمارک را در فاصله سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ مورد بررسی قرار دادند.

افزایش میزان مشکلات قلب و عروق و دستگاه گوارش

محققان دریافتند که شروع مصرف دیکلوفناک در طول دوره یک ماهه در مقایسه با شروع پاراستامول یا سایر داروهای ضد التهابی سنتی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن با افزایش میزان عوارض قلبی و عروقی مانند نارسایی قلبی، حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم و سکته مغزی همراه بود.

اشمیت و همکارانش دریافتند که شروع مصرف دیکلوفناک به افزایش شدید نرخ مرگ و میر در مقایسه با داروهای استروئیدی منجر می گردد.

افرادی که از دیکلوفناک استفاده می کردند همینطور خطر بیشتری برای مبتلا شدن به خونریزی گوارشی نسبت به افرادی که ایبوپروفن یا پاراستامول مصرف می کردند و کسانی که از NSAIDها استفاده نمی کردند، داشتند.

یافته های این تحقیق نشان داده است که داروی دیکلوفناک نباید بعنوان داروی بدون نسخه در دسترس قرار گیرد. محققان همینطور گفتند که این دارو باید با یک اخطار مناسب بر روی بسته قرص به منظور اطلاع رسانی به مصرف کنندگان در خصوص عوارض بالقوه آن ارائه شود.

محققان می گویند، با وجود عوارض جانبی بالقوه، درمان با NSAIDها امکان دارد برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به درد و التهاب مفید باشد. با این حال، خطرات گوارشی و قلبی عروقی آن، شروع درمان با دیکلوفناک را پیش از مصرف دیگر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی سنتی توجیه نمی کند.

اشمیت و همکارانش در مطالعه خود، که در تاریخ ۴ سپتامبر انتشار یافته است، آورده اند: اکنون زمان اعلام و اطلاع از بروز خطرات بالقوه مصرف دیکلوفناک فرا رسیده و مصرف آن باید کاهش پیدا کند. در نتیجه، اطلاعات ما از آن حکایت می کند که شروع مصرف دیکلوفناک سلامت قلب و عروق را به خطر می اندازد.

اشمیت می گوید که مطالعه آنها مشاهداتی است که لزوما اثبات یک رابطه علی نیست. با این وجود خاطرنشان کردند که مطالعه آنها در مقایسه با تجزیه و تحلیل های قبلی بزرگتر است.