ثبت تصاویر بی نظیر از نپتون توسط تلسکوپ وی ال تی

نیوزتل: بهترین تصاویری که تابحال از نپتون دیده ایم توسط فضاپیمای ˮوویجر۲ ˮ (Voyager 2) ناسا در سال ۱۹۸۹ ثبت شده اند.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از تک تایمز، اکنون بعد از سال ها تصاویر جدیدی از نپتون توسط “تلسکوپ های وی.ال.تی” (V.L.T ) رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، ثبت شده است.
تلسکوپ های وی.ال.تی چهار تلسکوپ از بزرگترین تلسکوپ های نوری جهان هستند که در رصدخانه “پارانال” در شیلی به صورت آرایه ای قرار گرفته اند.

این چهار تلسکوپ مشابه در سال های ۲۰۰۱-۱۹۹۸ شروع به کار کردند و هر یک از آیینه های مقعری با قطر ۸ متر و ۲۰ سانتیمتر تشکیل شده اند.

دانشمندان برای آزمایش قابلیت های جدید تلسکوپ های وی.ال.تی، چشم های تلسکوپ را به سمت نپتون (این سیاره حدود ۴٫۷ میلیارد کیلومتر دور از زمین است) و بعضی از خوشه های ستاره ای و اجرام آسمانی، چرخاندند.

دانشمندان از یک روش جدید “اپتیک تطبیقی” (AO) به نام “لیزر توموگرافی” در مشاهدات خود استفاده کردند و توسط آن قادر به ثبت تصاویر قابل توجهی از خوشه های ستاره ای و نپتون شدند.

جو زمین می تواند ظاهر اجرام در فضا را تغییر دهد وسبب محو شدن اجرام دور شود. لنزهای جدید تطبیقی وی.ال.تی از لیزرها برای تصحیح این آشفتگی در فضا استفاده می نمایند.

دانشمندان بر روی آینه تلسکوپ ۴ وی.ال.تی، چهار لیزر قدرتمند که پرتوهای شدید نور را در آسمان عکسبرداری می کنند و اتم های سدیم را در لایه بالایی جو القا می کنند، نصب کردند.

این اتم ها، بعنوان ستاره های راهنمای لیزر عمل می کنند و نورهایی که بازگردانده می شوند، برای اندازه گیری آشفتگی اتمسفر استفاده می گردد. یک آینه ثانویه، کژی اتمسفر را اصلاح می کند.

رصدخانه جنوبی اروپا در آخر اظهار داشت: توانایی ثبت تصاویر واضح اخترشناسان را قادر خواهد ساخت تا خواص اجرام نجومی را با جزئیات بیش از پیش مورد بررسی قرار دهند.