توانایی جداسازی صدای سازها با کمک هوش مصنوعی

به گزارش نیوزتل محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک سیستم هوش مصنوعی موسوم به PixelPlayer توسعه داده اند که می تواند صدای سازهای مختلف را در یک آهنگ، تفکیک کند.

به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، محققان MIT یک سیستم هوش مصنوعی ابداع نموده اند که به شما این امکان را می دهد که اگر می خواهید صدای ویولن را در آهنگ بشنوید، صدای پیانو را ساکت کند.

اگر تاکنون به این فکر می کردید که چقدر خوب بود اگر می توانستید صدای ساز مورد علاقه تان را در آهنگ دلخواهتان بشنوید، پس حتما شیفته برنامه هوش مصنوعی جدید MIT خواهید شد.

برنامه PixelPlayer که از آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی موسسه ماساچوست(CSAIL) برآمده است، می تواند صدای آلات موسیقی را به صورت جداگانه در یک ویدیو شناسایی و صدای تولیدی آنها را تفکیک کند.

به عنوان مثال اگر چند ساز در حال نواخته شدن در یک قطعه موسیقی باشند، PixelPlayer به شما این امکان را می دهد که صدای ساز دلخواهتان را که می خواهید گوش دهید، انتخاب کنید و تنها به صدای آن ساز گوش دهید.

این برنامه، صدای خروجی از ساز انتخابی شما را با صدای بلند پخش می کند و حجم صدای دیگر سازها را کم می کند.

محققان این برنامه را با استفاده از تکنیک یادگیری عمیق تحت نظارت، آموزش دادند و ۶۰ ساعت ویدیوی اجرای موسیقی را برای یادگیری آن تغذیه کردند. با این وجود هنوز کامل نیست و فعلا فقط می تواند صدای ۲۰ ساز را تشخیص دهد و هنوز هم در تشخیص صدای سازهای شبیه به هم با مشکلاتی روبرو است.

اما با توسعه بیشتر، می تواند یک ابزار ویرایش صدای کارآمد باشد و برای مهندسان صدا، راه هایی برای بهبود و یا بازگرداندن کیفیت فیلم های قدیمی کنسرت ها فراهم می کند.

همچنین می تواند برای آموزش ربات ها در مورد نحوه شناسایی صداهای مختلف محیطی مانند صدای حیوانات، وسایل نقلیه و آلت های موسیقی مورد استفاده قرار گیرد.