نیچر ۱۰ فرد اثرگذار علمی جهان در سال ۲۰۱۹ را برگزید

به گزارش نیوزتل مجله ˮنیچرˮ(Nature) فهرست ۱۰ فرد اثرگذار حوزه علمی جهان در سال ۲۰۱۹ را منتشر نمود.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیچر، در سال ۲۰۱۹ پژوهشگران سراسر جهان فعالیت ها و کارهای مهمی انجام دادند. نشریه “نیچر” ۱۰ نفر را که از آنها بعنوان تاثیرگذارترین افراد علمی در سال ۲۰۱۹ نام برده، معرفی کرده است.

ریکاردو گالوائو

“ریکاردو مگنوس اوسوریو گالوااو”(Ricardo Magnus Osório Galvão) فیزیکدان و مهندس نامی برزیلی است. وی مدتی مدیرکل موسسه ملی تحقیقات فضایی بزریل بود. او استاد تمام موسسه فیزیک دانشگاه سائو پائولو بود و سمت های دیگری همچون عضو آکادمی علوم برزیل، عضو پژوهشکده فیزیک و مشاور شورای انجمن فیزیکی اروپا را هم داراست. چندی قبل “ریکاردو گالوائو”به همراه چند پژوهشگر مؤسسه ملی تحقیقات فضایی گزارشی درباره جنگل زدایی منتشر نمودند و طی آن اظهار کرده بودند که عملیات جنگل زدایی از زمان حضور “ژائیر بولسونارو”(Jair Bolsonaro)، رئیس جمهور بزریل افزایش شایان توجهی یافته است. در ۱۹ ژوئیه سال جاری بولسونارو با خواندن این گزارش بسیار خشمگین شد و گزارش گالوائو و تیمش را مورد انتقاد شدید قرار داد و آنها را به اظهارات دروغین متهم کرد. بعد از آنکه گالوائو واکنش شدید رئیس جمهور را نسبت به گزارش دید در نامه ای از دانشمندان مؤسسه ملی تحقیقات فضایی و صحت داده های آنها دفاع کرد و رئیس جمهور برزیل را “بزدل” خواند و خواهان جلسه رو در رو شد. وی این کارها را با شجاعت انجام داد و می دانست که این اقدامات وی ممکنست منجر به از دست دادن شغلش شود. آنچه که او نمی دانست این بود که او با انجام این کار می تواند قهرمان مردم شود چون که او بعد از انجام این کارها با تحسین خیل عظیمی از مردم مواجه گردید و افراد خیلی از اقدامات وی حمایت کردند، گرچه به دنبال این اقدامات او شغل خویش را از دست داد چونکه موضع بسیار واضح و محکمی در دفاع از علم و در مقابل اقتدارگرایی گرفت.

ویکتوریا کسپی

“ویکتوریا مایکل ویکی کسپی”(Victoria Michelle “Vicky” Kaspi) اخترفیزیکدان آمریکایی- کانادایی و استاد دانشگاه مک گیل کانادا است. او مطالعات بسیاری درباره ستاره های نوترونی و تپ اخترها انجام داده است. طی ۲۵ سال قبل کسپی با استفاده از برترین تلسکوپ های جهان موفق به کشف اسرار بزرگ نجومی شد. در سال ۲۰۱۷ او به همراه چند پژوهشگر ساخت تلسکوپ رادیویی تداخل سنجی CHIME را آغاز کردند و تمام تلاش خویش را کردند تا این تلسکوپ بتواند برترین تلسکوپ برای شناسایی “انفجارهای رادیویی سریع”(FRB) شود. امسال مزد کوشش های کاسپی و دیگر همکارانش پرداخت گردید چون که تلسکوپ CHIME به بهترین شکارچی انفجارهای رادیویی سریع در جهان تبدیل شد. انفجار رادیویی سریع یکی از پیچیده ترین اسرار کهکشانی امروز است. زمان عبور این سیگنال های رایویی قوی، تنها چند میلی ثانیه است و همین ویژگی، ردیابی منبع و جایگاه کنونی آنها را دشوار می سازد اما توسط این تلسکوپ دیگر این امر دشوار نخواهد بود. “چایم”(CHIME) که در بخش جنوب بریتیش کلمبیا قرار دارد و تابحال موفق به رصد صدها انفجار(بیش از هر تلسکوپ دیگر) شده است.

نناد سستان

“نناد سستان”(Nenad Sestan) استاد علوم اعصاب، پزشک، ژنتیک دان و روانپزشک دانشکده پزشکی دانشگاه “ییل” است. نناد سستان به همان چند محقق از سال ۲۰۱۶ در حال کار بر روی فعالیت الکتریکی مغز بودند. آنها طی این سال ها آزمایشات بسیاری انجام دادند و سرانجام در سال ۲۰۱۹ موفق به احیای مغز خوک ها بعد از مرگ و اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز آنها شدند. پژوهشگران موفق به احیای مغز خوک ها تنها ۴ ساعت بعد از مرگ آنها شدند. دانشمندان با استفاده از یک سیستم موسوم به “BrainEx” موفق به احیای مغز خوک ها بعد از مرگ شدند. این سیستم با استفاده از سیستم هایی که مواد شیمیایی را بوسیله سیستم گردش خون مغز نگه می دارند، نه تنها از مرگ سلول جلوگیری می کند، بلکه بعضی از عملکردها مانند فعالیت سیناپسی را هم بازسازی می کند. قانون کلی این است که وقتی مغز از اکسیژن محروم شود، نورون ها در عرض چند دقیقه می میرند. اما پژوهشگران طی این مطالعه سرنوشت دیگری را برای خوک ها رقم زدند و توانستند مغز خوک ها را تنها ۴ ساعت بعد از مرگ احیا کنند. فناوری پشت این تجربه باور نکردنی سیستم BrainEx است که یک مایع مخصوص طراحی شده را با ضرباهنگ مشخصی در اطراف مغز پمپ کرد. پژوهشگران این آزمایش را بر روی مغز ۳۲ خوک آزمایش کردند. طی این آزمایشات مغزها از جمجمه ها خارج می شوند و چهار ساعت بعد از مرگ به سیستم BrainEx متصل می شوند. آنها موفق به نگه داشتن سیستم در حال اجرا برای ۶ ساعت بعد از مرگ خوک ها بودند. تمرکز آنها در این مطالعه، کمک به مغز بعد از صدمه های ناشی از ضربه، مانند سکته مغزی بود. دانشمندان گفتند بعد از انجام این مطالعه دریافتیم که مرگ سلول های مغزی را می توان متوقف کرد.

ساندرا دیاز

ساندرا میرنا دیاز(Sandra Myrna Díaz) دانشمند آرژانتینی و استاد محیط زیست دانشگاه ملی کوردوبا است. او صفات عملکردی گیاهان را مورد مطالعه قرار می دهد و بررسی می کند که گیاهان چگونه بر اکوسیستم تاثیر می گذارند. دیاز عضو ارشد شورای ملی تحقیقات علمی و فنی و آکادمی ملی علوم آرژانتین است. در تاریخ ۴ ماه مه سال جاری میلادی ساندرا دیاز به همراه ۱۴۴ پژوهشگر دیگر با انتشار یک گزارش پیام بزرگی را به جهانیان مخابره کردند. آنها مطالعه ای درباره تنوع زیستی گیاهان در جهان انجام داده بودند اما در گزارش شان پیام خوبی برای جهانیان نداشتند چون که طی آن اظهار کرده بودند یک میلیون گونه گیاه به سبب کارهای انسانی در حال انقراض هستند و برای متوقف کردن آن می بایست اقدامات جدی صورت گیرد. دیاز طی این مطالعه اظهار داشت: سرعت انقراض گونه ها حداقل ده ها تا صدها برابر سریع تر از حد متوسط در خلال ۱۰ میلیون سال قبل بوده است.

جین ژاک مویمب تامفوم

” جین ژاک مویمب تامفوم”(Jean-Jacques Muyembe-Tamfum) میکروبیولوژیست اهل کنگو است. وی مدیرکل موسسه “INRB” جمهوری دموکراتیک کنگو است. در سال ۱۹۷۶، جین ژاک مویمب تامفوم در اعماق جنگل های گرمسیری تحقیق کرد تا شیوع بیماری ناشناس را که به سرعت جان مردم را می گرفت، بررسی کند. این محقق جوان فهمید که وقتی نمونه خون از بیماران می گرفتند یک اتفاق عجیب رخ می داد. پرستارهایی که وی در کنار آنها کار می کرد در حال مرگ بودند و مویمب نگرانی شد. او در این زمینه اظهار داشت: من هر روز بامداد و هر شب دمای بدن خویش را اندازه گیری می کردم و بطور معجزه آسایی از دست این بیماری که بعدها “ابولا” نام گرفت جان سالم به در بردم.
حالا ۴۳ سال بعد از کشف این بیماری مویمب آزمایشاتی به منظور پیشگیری مجدد از این بیماری انجام داد. از اوت سال ۲۰۱۸، این بیماری همه گیر باعث کشته شدن بیشتر از ۲۲۰۰ نفر در شمال شرقی کشور کنگو شده است. ماه گذشته، یک کارآزمایی بالینی کنترل شده با ۶۸۰ فرد به رهبری وی انجام شد و درمانی توسعه دادند که توسط آن میزان بقای افراد از این بیمای به ۹۰ درصد رسید.
آنها داروهایی با اسامی REGN-EB۳ و mAb۱۱۴ بوسیله آنتی بادی ویروس ابولا را مورد هدف قرار داده که تأثیر آنرا بر سلول های بدن انسان خنثی می کند. گفته شده این دو نوع دارو همچون نخستین داروهایی هستند که در کاهش چشم گیر مرگ و میر مبتلایان به ابولا تأثیر داشته اند.

یوهانس هیل سلاسی

“یوهانس هیل سلاسی امبای” (Yohannes Haile-Selassie Ambaye) یک دیرینه شناس اهل اتیوپی است. بیشتر تحقیقات وی درباره نخستیان هومو ساپینس است. وی امسال به همراه دیگر پژوهشگران برمبنای جمجمه کامل ۳.۸ میلیون ساله ای که در کشور اتیوپی کشف کردند، چهره قدیمی ترین انسان های اولیه را بازسازی کردند.
این فسیل کشف شده که یافته های جدیدی را در مورد دوره های بسیار مهم تکامل انسان فاش می کند، متعلق به شکلی از انسان های اولیه به نام “جنوبی کپی انامی”(Australopithecus anamensis) است که نخستین بار ۴.۲ میلیون سال پیش، می زیسته است.
جمجمه حدودا سالم کشف شده را از اجداد مستقیم “جنوبی کپی عفاری”(Australopithecus afarensis) می دانند، گونه اسکلت معروف کشف شده در سال ۱۹۷۴ به نام “لوسی” شناخته می شد. این جمجعه ۳.۸ میلیون ساله که (MRD) نام دارد در سال ۲۰۱۶ و در فاصله ۳۵ مایلی از منطقه ای کشف شده که قبل از آن اسکلت لوسی پیدا شده بود. سن جمجمه (MDR) نشان میدهد که گونه آن حدود ۱۰۰ هزار سال با گونه لوسی زندگی کرده و این فرضیه پیشین را نفی کرد که یک گونه بدون هیچ همپوشانی زمانی به شکلی دیگر تکامل یافته است.
یوهانس هیل سلاسی دیرینه شناس در موزه تاریخ طبیعی کلیولند آمریکا و رئیس این تیم تحقیقاتی عنوان نمود که این اولیه نمونه ای است که یافته ها و اطلاعاتی درباره چهره گونه انسان های اولیه موسوم به “جنوبی کپی انامی” در اختیار ما قرار می دهد که ۳.۸ میلیون سال پیش زندگی می کردند. قبل از این هیچ ایده ای در این زمینه نداشتیم چون تنها درباره دندان ها و بخش هایی از فک اطلاعاتی داشتیم و شانس بازسازی کامل صورت انسان های اولیه ممکن نبود. از این فسیل می توان برای کسب اطلاعاتی پیرامون رژیم غذایی، اندازه مغز و خصوصیت های چهره هم بهره برد.

وندی راجرز

به مدت دو دهه موضوعی ذهن افراد سراسر جهان را به خود مشغول کرد و آن این بود که اعضای بدن مورد استفاده برای پیوندهای عضو در چین از کجا می آیند؟ که این مساله بحث اخلاق در پزشکی را زیر سوال برد. برخی ادعا کرده بودند که اعضای بدن برای پیوند از اعضای بدن زندانیان گرفته شده است. دولت چین در ابتدا منکر این مساله شد که اعضای مورد نیاز برای پیوند از زندانیان گرفته شده است اما بعدها این مساله را پذیرفت. حالا گفته می شود که این عمل از سال ۲۰۱۵ ممنوع شده است و اعضای بدن برای پیوند، همه از داوطلبان و افرادی که مایل هستند، گرفته می شوند. اما پژوهشگران این مساله را هم زیر سوال برده اند.
بعد از آن گروهی بین المللی به نام “پایان سواستفاده از پیوند در چین”(End Transplant Abuse in China) یا (ETAC) برای رسیدگی به این مسائل شکل گرفت. یکی از اعضای مهم و نامی این گروه “وندی راجرز”(Wendy Rogers) استاد اخلاق زیست شناسی دانشگاه مک کواری استرالیا بود. وی پرونده های بسیاری فاش کرد که طی آن گروهی از پزشکان چینی(بیش از ۴۰۰ فرد) را که منکر این مساله شده بودند، به انجام عمل پیوند اعضا بدون اجازه از افراد زندانی متهم کرد. بنابر گزارش راجرز و تیمش چینی ها بیشتر از ۸۵ هزار عمل پیوند اعضای غیرقانونی انجام داده بودند. آنها بعد از رونمایی از این مدارک توانستند کاری کنند که دولت چین این مساله را بپذیرد. بعد از آن این گروه از جفری نیس وکیل باتجربه در زمینه پیگیری قانونی جنایات جنگی در لاهه، هلند خواستند تا گزارش کاملی درباره این اتفاقات بنویسد. نیس هم درخواست آنها را پذیرفت و از آنها خواست تا تمام شواهد و مدارک را به وی عرضه نماید. بعد از آن تیم راجرز مقاله ای منتشر نمودند و طی آن داده های برنامه اهداء عضو چین را زیر سؤال بردند. در ماه ژوئن، این هیئت نتیجه گرفت که افرادی که به سبب دیدگاه های مذهبی یا سیاسی زندانی شده بودند و کشته می شدند، دولت چین از اعضای بدنشان استفاده می کرده است. دولت چین بعد از انتشار این گزارش هیچ واکنشی نشان نداد و تنها سکوت کرد. راجرز بر این باور دارد که دولت چین هیچ گاه در این زمینه شفاف سازی نخواهد کرد اما امیدوار است این پیگیری ها سبب توقف انجام این عملیات شود.

دنگ هونگکو

“دنگ هونگکو”(Deng Hongkui) ایمن شناس و محقق سلول های بنیادی چینی است. وی مدیر موسسه تحقیقات سلول های بنیادی دانشگاه پکن است. وی به سبب تحقیقات خود در مورد واکسن های HIV و هپاتیت C در بنیاد بیل و ملیندا گیتس ۱.۹ میلیون دلار جایزه دریافت کرد. دنگ هونگکو به تازگی با انجام مطالعه ای نشان داد که چگونه ویرایش ژن کریسپر می تواند یک منبع بالقوه نامحدود از سلول های ایمنی بدن ایجاد کند که در مقابل عفونت توسط HIV غیرقابل نفوذ هستند. این دانشمند چینی ادعا نمود که ویرایش ژن کریسپر می تواند با خیال راحت در بزرگسالان مبتلا به HIV صورت گیرد. آنها سلول های بنیادی را ویرایش کردند و آنرا به پیکر شخص مبتلا به ایدز وارد کردند و مشاهده نمودند سلول های بنیادی در مقابل این ویروس ایمن شده اند.

جان مارتینیز

جان مارتینیز فیزیکدانی بود که به شرکت گوگل کمک کرد تا گوگل نخستین کامپیوتر کوانتومی جهان را بسازد. گوگل اخیرا ادعا کرد که به “برتری کوانتومی” دست یافته است و این در حالیست که محاسبات کوانتومی دنیا را تغییر خواهند داد. محاسبات کوانتومی می تواند نتایج بسیار شگرفی در هر چیز دنیای دیجیتال امروز از هوش مصنوعی گرفته تا توسعه داروها داشته باشد. با این وجود بنظر می رسد این رقابت برای دستیابی به برتری کوانتومی، یک رهبر پیدا کرده است.
بطور خلاصه، محاسبات کوانتومی از پدیده گیج کننده مکانیک کوانتومی برای تأمین نیروی محاسباتی فوق العاده خود بهره می برد. یک کامپیوتر کوانتومی می تواند به راحتی از بعضی از ابررایانه های برتر جهان پیشی بگیرد و این قدرت پردازش را مدیون کیوبیت های عجیب و غریب است.
کامپیوتر های کنونی از بیت ها استفاده می نمایند که جریانی از پالس های الکتریکی یا نوری نمایانگر ۱ یا ۰ هستند. در پردازش کوانتومی یک کیوبیت یا بیت کوانتومی واحد پایه ای پردازش کوانتومی و رمزنگاری کوانتومی بوده و مشابه بیت در کامپیوتر های کلاسیک می باشند که کوچکترین واحد ذخیره اطلاعات و معیاری از مقدار اطلاعات کوانتومی است.
ظاهراً کامپیوتر کوانتومی گوگل قدرتمندتر از ابررایانه های برتر جهان است و عملکرد آن اخیرا این را اثبات نموده است.
بعنوان مثال کامپیوتر کوانتومی گوگل یک محاسبه را که ابررایانه شرکت IBM موسوم به “سامیت”(Summit) که قدرتمندترین کامپیوتر تجاری جهان است طی ۱۰ هزار سال انجام می دهد، در ۳ دقیقه انجام داد.
همانطور که توسط دانشمندان گوگل بیان شده است، گوگل موفق به انجام آزمایش نخستین محاسباتی شده است که فقط می تواند بر روی یک پردازنده کوانتومی صورت گیرد. محاسبات کوانتومی می تواند در نحوه برخورد ما با موضوعات و معضلات جهانی و پروژه های تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرد و رویکرد ما را به کلی تغییر دهد.

گرتا تونبرگ

گرِیتا تین تین النُرا ارنمان تونبَری نوجوان ۱۶ ساله فعال محیط زیست سوئدی است که به خاطر فعالیت برای آگاه سازی جهانی در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و با سؤال از سیاستمداران برای پاسخگویی به عدم اقدام خود در مورد بحران آب و هوا، معروف است.
در اوت ۲۰۱۸، هنگامی که تونبری ۱۵ ساله بود اعتصاب و مدرسه را ترک کرد و در خارج از پارلمان سوئد، تابلویی را در دست گرفت که خواهان اقدام شدیدتر در زمینه اقلیم شد. دانش آموزان مناطق مختلف هم دست به اعتراضات مشابه زدند. این اعتراضات که از ۱۵ مارس سال جاری شروع شده است به ابتکار گرتا تونبرگ فعال ۱۶ ساله سوئدی پایه گذاری شده است. او قبل از این گفته بود ما به خیابان می آییم تا بزرگترها از خواب بیدار شوند.
بعد از سخنرانی تونبری در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل ۲۰۱۸ اعتصابات دانش آموزی به شکل هفتگی در مناطقی از دنیا صورت گرفت. در ماه مه سال ۲۰۱۹، مجله تایم روی جلد خود او را بعنوان “رهبر نسل بعدی” معرفی نمود.