با همکاری صنعت و دانشگاه؛ فناوری نانو به کمک درمان بیماریهای خودایمنی می آید

نیوزتل: شرکت اترنا (etherna) و دانشگاه هاسلت برای تحقیقات در عرصه mRNA وارد همکاری مشترک شدند. آنها بدنبال توسعه فناوری نانوذرات لیپیدی و بهره برداری از آن در بخش بیماریهای خودایمنی هستند.

به گزارش نیوزتل به نقل از مهر، اترنا یکی از شرکت های است که در عرصه mRNA فعالیت می کند. این شرکت برای پروژه ی تحقیقاتی خود کمک هزینه ای به ارزش ۱٫۷ میلیون یورو از مرکز نوآوری و کارآفرینی فلاندر دریافت کرده است.
اترنا می خواهد از توانمندی خود در توسعه و سفارشی سازی نانوذرات لیپیدی بهره برده و آنرا با تجربیات پژوهشگران دانشگاه «هاسلت» ترکیب کرده و در نهایت فناوری برای درمان بیماریهای خودایمنی خصوصاً اسکلروز مولتیپل عرضه نماید. این سازمان ها امیدوارند که پلت فرم mRNA-LNP عرضه کنند که قادر به بازگرداندن هموستاز در طیف گسترده ای از بیماریهای ایمنی باشند.
پروفسور بیک بروکس از پژوهشگران این پروژه می گوید: «این پروژه نوآورانه با ترکیب تخصص اترنا در mRNA و فناوری LNP و دانش ایمونولوژیکی گسترده موجود در انستیتوی تحقیقات زیست پزشکی (BIOMED) دانشگاه هاسلت پیش خواهد رفت.»
به گفته مسؤولان این پروژه، آنها روی درمان بیماری اسکلروز مولتیپل تمرکز دارند. برای این منظور آنها از مدلهای آزمایشگاهی انسانی و حیوانی استفاده می کنند تا یافته های خودرا بررسی نمایند.
پائولین بائن، محقق پسا دکتری در این پروژه اضافه کرد: «همکاری با اترنا در این پروژه با بودجه مرکز نوآوری و کارآفرینی فلاندر فرصتی عالی برای مساعدت با استفاده از فناوری های mRNA در مبارزه با اختلالات خود ایمنی است. این مساله به ما به عنوان پژوهشگران دانشگاهی این فرصت را می دهد تا دانش اکتسابی خودرا به یک راهکار برای بیماران تبدیل نماییم.»
اترنا در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و از آن زمان روی طراحی، توسعه و تولید محصولات mRNA نسل بعدی تمرکز کرده است. این تجربه در حوزه شیمی لیپید، طرح های مولکولی، فرمولاسیون نانوذرات لیپید سفارشی خودرا نشان داده است. این شرکت برای مقابله با چالش های فعلی در روش های درمانی mRNA، با شرکت های مختلفی همکاری داشته است.
استفان د کوکر، معاون فناوری و نوآوری اترنا اظهار داشت: «ما از دریافت این کمک هزینه از مرکز نوآوری و کارآفرینی فلاندر خوشحالیم و با دانشگاه هاسلت همکاری می نماییم. ما بیماریهای خود ایمنی را به عنوان یکی از فرصت های مهم درمان mRNA در کنار آنکولوژی و بیماریهای عفونی می بینیم. »

منبع: