از سوی دانشگاهیان امیرکبیر؛ مدل نوین قیمت گذاری در پلت فرم های آنلاین عرضه شد

به گزارش نیوزتل، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدلی را برای قیمت گذاری محصولات با درنظرگیری روابط بین آنها و خرید بسته ای توسعه عرضه دادند.
به گزارش نیوزتل به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر محیا همتی مجری طرح اظهار داشت: امروزه به علت پایین بودن هزینه های معامله در اینترنت و از بین رفتن محدودیت های فیزیکی و لجستیکی مانند نزدیکی جغرافیایی در معاملات آنلاین، تجارت الکترونیک به سرعت رو به گسترش است. وی ادامه داد: فروش های جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۵.۲ تریلیون دلار دست یافت و پیشبینی می شود که تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۶.۳ تریلیون دلار و تا سال ۲۰۲۶ به ۸.۱ تریلیون دلار افزایش یابند. همتی با اشاره به اینکه با ظهور فناوری های مبتنی بر اینترنت، تجارت الکترونیک و خرده فروشی آنلاین به جز حیاتی از، خرده فروشی جهانی تبدیل گشته اند، اظهار نمود: در شرایط کسب و کار کنونی، بنگاه ها در تلاش هستند تا از راه طرح های رقابتی و استراتژی های بازاریابی با یکدیگر رقابت کنند. مجری طرح عنصر اصلی استراتژی بازاریابی را در قیمت گذاری دانست و خاطرنشان کرد: قیمت گذاری تعیین کننده موقعیت یک بنگاه در بازار و راهی برای متمایز بودن نسبت به سایر رقبا است. همینطور قیمت یکی از مهم ترین عوامل اثرگذار بر تقاضا و تعیین کننده سهم بازار بنگاه ها است. از طرفی خصوصیت های اینترنت و کسب و کارهای آنلاین، باعث ضروری شدن قیمت گذاری های نوین محصولات و خدمات شده است. این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: با شناخت لزوم قیمت گذاری مشارکتی هدف این رساله تدوین و توسعه سازوکار قیمت گذاری مشارکتی و قرارداد نمایندگی بگونه ای است که با شرایط دنیای واقعی منطبق تر باشند. وی اظهار نمود: علیرغم توسعه روش های نوین قیمت گذاری در تجارت جهانی و افزایش مشارکت تأمین کنندگان و مشتریان در تعیین قیمت، در ادبیات مبحث به اثر روابط بین کالاها بر سودآوری اعضای زنجیره و تصمیمات بهینه آنها تحت قیمت گذاری مشارکتی توجهی نشده است. در نتیجه استراتژی فروش بسته ای که نقش بسزایی در تقسیم بندی بازار و ایجاد تمایز بین مشتریان دارد، در ادبیات قیمت گذاری مشارکتی به ندرت مطالعه شده است. همتی افزود: بنابراین، در این پژوهش تلاش می شود قراردادها و استراتژی های فروش پلت فرم های آنلاین زمانیکه چند نوع محصول به فروش می رسند و روابط بین محصولات بر تقاضا و سود اعضای زنحیره اثر می گذارند، بررسی شود. این محقق ضمن اشاره به جزئیات اجرای این طرح خاطرنشان کرد: در این پژوهش با در نظر گرفتن عدم قطعیت تقاضا و عوامل اثرگذار بر آن مانند قیمت، کیفیت و تبلیغات مساله تحت استراتژی های مختلف فروش توسعه یافته است. سپس مدلهای عرضه شده با استفاده از آنالیز تحدب و رویکرد نظریه بازی ها حل شدند. همینطور با عنایت به پیچیدگی فروش بسته ای در ابعاد بزرگ، الگوریتم های فرا ابتکاری توسعه داده شدند. به قول وی نتایج این تحقیق برای خرده فروشان و پلت فرم هایی مانند آمازون، علی بابا و دیجی کالا که تأمین کنندگان را با مشتریان مرتبط می سازند قابل استفاده می باشد. همچنین، این پژوهش برای سایر دانشجویان و محققانی که به حوزه های خرده فروشی، مدیریت عرضه و تقاضا و قیمت گذاری علاقه مند هستند هم مفید می باشد. همتی در مورد مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: در نظر گرفتن تاثیر عدم قطعیت در تأمین بر فروش محصولات مکمل در استراتژی های فروش جداگانه، فروش بسته ای خالص و فروش بسته ای ترکیبی، مدل سازی فروش بسته ای محصولات مکمل در سازوکار قیمت گذاری مبتنی بر نظر خریدار، در نظر گرفتن تقاضای تصادفی و ریسک گریز بودن مشتریان تحت قرارداد نمایندگی فروش، مطالعه اثر کیفیت محصولات و تبلیغات بر قرارداد فروش و عرضه ی برند خصوصی مزیت های رقابتی این پروژه هستند. این طرح با راهنمایی دکتر محمد تقی فاطمی قمی و دکتر محسن شیخ سجادیه از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان “قیمت گذاری مشارکتی با عنایت به روابط بین محصولات و خرید بسته ای” اجرایی شد.