با تولید دستگاه کنترل کننده هوشمند فشار؛ یک نیاز مبرم تجهیزات کمک تنفسی تأمین شد

به گزارش نیوزتل، با تولید و تجاری سازی دستگاه کنترل کننده هوشمند فشار کاف لوله تراشه، مشکلات و نگرانی های ناشی از لوله گذاری بیماران بخش های تنفسی و مراقبت های ویژه کاهش پیدا کرد.

به گزارش نیوزتل به نقل از معاونت ‎علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دستگاه گیج هوشمند و کنترل کننده فشار کاف لوله تراشه، یکی از تجهیزات پرکاربرد در تجهیزات تنفسی و کمک تنفسی است که واردات آن سالیانه میلیونها دلار ارزبری به همراه دارد.
برای بیماران بخش مراقبت های ویژه و بیماران حاد تنفسی، لوله گذاری می بایست با دقت صورت بگیرد و بر همین اساس، تنظیم صحیح فشار کاف لوله تراشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به صورتی که کم بودن فشار کاف لوله تراشه، سبب بروز خطا در دستگاههای ونتیلاتور و مشکلات تنفسی برای بیمار می شود. در صورتیکه این فشار بیش تر باشد، مشکلات بعدی در بیمار را به دنبال خواهد داشت.
این محصول حوزه سلامت توسط شرکت بهبود گستر لیام ایرانی ها تولید و به مرحله تجاری سازی رسیده است که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی بیهوشی و تنفسی فعالیت می کند و محصولات فناورانه گوناگونی را به بازار عرضه نموده است. کادر درمان به کمک این دستگاه قادر به اندازه گیری و کنترل فشار کاف لوله تراشه بیمار به صورت هوشمند خواهند بود.
تامین یک نیاز مبرم تجهیزات کمک تنفسی
مسلم بگل، مدیر عامل شرکت شرکت بهبود گستر لیام ایرانی ها با اشاره تولید و تجاری سازی کنترل کننده هوشمند کاف لوله تراشه با عنوان تجاری «اسمارت کاف» در داخل کشور اظهار داشت: این دستگاه برای بخش های مراقبت ویژه، بیماران اتاق عمل با زمان عمل طولانی و بیماران تحت ونتیلاتور در منزل کاربرد دارد و یکی از دغدغه های اصلی پرستاران و پزشکان که نظارت و کنترل فشار کاف لوله تراشه است را رفع می کند.
این فعال حوزه فناوری، دقت بسیار بالا در اندازه گیری فشار و استفاده از میکروپمپ های دقیق برای کنترل فشار کاف لوله تراشه را از مهم ترین مزایای گیج فشار سنج کاف لوله تراشه ایران ساخت عنوان نمود و اضافه کرد: این دستگاه نشتی های احتمالی در کاف لوله تراشه را اخطار می دهد و فرایند قرار دادن لوله بیماران را برای کادر درمان تسهیل می کند. افزایش دقت در فرایند قرار دادن لوله و پیشگیری از افزایش بیش از حد فشار در محل تماس بالشتک هوای لوله تراشه به جداره تراش، جزو دیگر مزیت های این محصول به حساب می آید.
بگل همینطور ضمن اشاره به کاهش یا حذف عوارض ناشی از لوله گذاری تراشه اظهار داشت: در اثر لوله گذاری عوارض و مشکلاتی مانند ناراحتی بیمار، تورم بافتی، ایسکمی بافت زمینه ای، نکروز و… پیش می آید که این دستگاه ضمن کاهش این عوارض، جلوگیری از کاهش بیش از اندازه فشار و ایجاد مسیر نشتی گازهای ورودی در محل تماس بالشتک هوای لوله تراشه به جداره تراشه، کاهش میزان صدمات و درگیری های حاصل از نامناسب بودن فشار بالشتک هوای لوله داخل تراشه و کاهش بار فعالیت و استرس کاری پرستاران در قسمت های مختلف بیمارستانی را به ارمغان می آورد.
وی با اشاره به اینکه تولید این دستگاه با بازخورد فوق العاده کادر درمان و مسؤلان واحدهای تجهیزات و ملزومات پزشکی روبرو شده است اضافه کرد: با عنایت به این که مهندسان مجرب و متخصص ایرانی، سخت افزار و نرم افزار دستگاه کاف سنج لوله تراشه را ساخته اند، خودکفایی در این عرصه می تواند از خروج ارز و وابستگی به خارج کشور جلوگیری نماید.