رییس پارک فناوری دانشگاه تهران مطرح کرد؛ تاثیرگذاری پارک علم و فناوری در کاهش نرخ مهاجرت و افزایش بازگشت

به گزارش نیوزتل، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کاهش نرخ مهاجرت و همینطور کمک به افزایش نرخ بازگشت به کشور را همچون دستاوردهای پرارزش پارک علم و فناوری برای جامعه و کشور دانست.

به گزارش نیوزتل به نقل از دانشگاه تهران، دکتر علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در آستانه دهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی که اول بهمن ماه در سالن اجلاس سران برگزار می شود، اظهار داشت: اخلاق حرفه ای؛ اصول و استانداردی است که تعیین کننده رفتار افراد به حساب می آید و از راه اخلاق حرفه ای میتوان به سبک زندگی و تفکری افراد در تمام جنبه های زندگی پی برد.
وی اضافه کرد: اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی دارای ارتباط مستقیم هستند و میتوان گفت آگاهی از اخلاق حرفه ای ضروریست اما برای تکمیل مسیر این موضوع، باید اخلاق حرفه ای در رفتار و بینش افراد هم نمود پیدا کند و اخلاق حرفه ای را میتوان در مسئولیت پذیری اجتماعی مشاهده کرد. ازاین رو مسئولیت پذیری اجتماعی، آیینه اخلاق حرفه ای محسوب می شود.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تکیه بر این که سازمان ها در مقیاس های متعدد و با محورهای فعالیت متفاوت بدون رعایت اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی، موفق نخواهند شد؛ عنوان کرد: با عنایت به ارتباط مستقیمی که میان تمامی اجزای یک جامعه و منابع یک کشور و سازمان ها وجود دارد، این انتظار می رود که تلاشهای یک سازمان به دستاوردهای مثبتی مانند حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی، رفع فقر و… و. بیانجامد.
دکتر اسدی، یکی از مسائل اساسی جوامع بشری در دنیای امروز را مبحث اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی خواند و اضافه کرد: رشد پرشتاب علم و فناوری به اهمیت این موضوعات افزوده است. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در زمره یکی از مهم ترین نهادهای کشور و پیشتاز در پشتیبانی از صاحبان ایده، افراد با استعداد، واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان است و به سبب ارتباط مستقیم با مخاطبان متعدد از فرد تا تیم های فناور و شرکت ها و… از دامنه تأثیر گسترده ای برخوردار می باشد.
وی ارزش آفرینی در چارچوب ایجاد بستری برای خلق ثروت، اشتغال زایی، توجه به محیط زیست، کاهش نرخ مهاجرت و همینطور کمک به افزایش نرخ بازگشت به کشور و… را همچون دستاوردهای پرارزش پارک علم و فناوری برای جامعه و کشور دانست و عنوان کرد: به همین علت بنای تفکرات و رفتار و همینطور برنامه های اجرایی در این مجموعه بر پایه رعایت اصول اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی شکل گرفته است.
دکتر اسدی ضمن اشاره به این که یکی از برنامه های اساسی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، راه اندازی ناحیه نوآوری تهران با هدف محوری گسترش فضای بازیگران زیست بوم نوآوری و جلب مشارکت تمام کنشگران ناحیه نوآوری تهران است؛ تصریح کرد: ناحیه نوآوری تهران با شعار زندگی پایدار، سبز و هوشمند، جلوه ای از رعایت اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی است که در خرداد سالجاری با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شهرداری و دانشگاه تهران راه اندازی شد.
وی در ادامه توضیح داد: توجه به تمامی اعضای جامعه همچون استعدادها، کارآفرینان، استارتاپ ها، شرکتهای فناور و دانش بنیان، سازمان های مختلف و… و همینطور تاکید بر موضوع هایی مانند بهره مندی از منابع تجدیدپذیر انرژی، به حداقل رساندن ضایعات، مدیریت در سه بخش آب، انرژی و پسماند، بهره وری و استفاده از منابع برای شهروندان حال و آتی شهر و کشور، امکان ایجاد خدمات هوشمند همچون سلامت هوشمند، حمل و نقل هوشمند و تولید هوشمند و… نشان دهنده محور قرار گرفتن اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در سیر تحول پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.
استاد دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به توضیح برنامه دیگری از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و اضافه کرد: برنامه پشتیبانی از متخصصان ایرانی خارج از کشور همچون برنامه های مبتنی بر اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی است که با حمایت پارک علم و فناوری اجرا می شود و به استفاده از دانش تخصصی شبکه حرفه ای متخصصان و صاحب نظران ایرانی خارج از کشور به جامعه ایران اسلامی منتج می شود.
دکتر اسدی از راهبری پروژه افتتاح و بهره برداری پردیس علم و فناوری شهیدچمران دانشگاه تهران توسط پارک علم و فناوری سخن گفت و عنوان کرد: این پروژه همچون فعالیتهای پارک علم و فناوری است که با محوریت ایجاد دانشگاه کارآفرین و در جهت مسئولیت پذیری اجتماعی طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ توسط پارک علم و فناوری صورت گرفت.
وی افزود: پردیس علم و فناوری شهید چمران بستری برای ایجاد ارتباط میان دانشگاه و صنعت به حساب می آید و با تشکیل فرصت های مختلف به گسترش تفکر خلاق، کار تیمی، حل مساله و… پرداخته و امید است در آینده شاهد حل مسائل شرکتهای فعال در منطقه اشتهارد و سراسر کشور به دست پرورش یافتگان این پردیس باشیم.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد که در تدوین و اجرای تمامی برنامه های حمایتی، خدمات و فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، بیانیه رعایت اخلاق حرفه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.