پرتاب تک تیرانداز ماه برای بار سوم به تعویق افتاد

به گزارش نیوزتل، پرتاب کاوشگر قمری ژاپن برای بار سوم به تعویق افتاد و تاریخ جدیدی برای آغاز این مأموریت اعلام نشده است.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از گلف نیوز، «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) امروز برای سومین بار پرتاب فرودگر قمری «SLIM» را به سبب آب وهوای بد به تعویق انداخت. کاوشگر SLIM، «تک تیرانداز ماه»(Moon Sniper) نامیده می شود برای اینکه آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن می خواهد آنرا در فاصله ۱۰۰ متری از یک هدف خاص روی ماه فرود بیاورد که بسیار کمتر از برد معمول چندین کیلومتر است.
انتظار میرفت که پرتاب در روز دوشنبه ۲۸ اوت ساعت ۹: ۲۶ به وقت محلی ژاپن صورت گیرد اما آب وهوای نامناسب و خصوصاً بادهای شدید، کمتر از ۳۰ دقیقه قبل از پرتاب، آنرا به تعویق انداخت. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن، تاریخ جدیدی را برای شروع این ماموریت اعلام نکرده اما سکوی پرتاب در «مرکز فضایی تانگاشیما» تا ۱۵ سپتامبر رزرو شده است.
موشک «H۲-A» که مقرر است از جزیره جنوبی تانگاشیما پرتاب شود، یک ماهواره تحقیقاتی را نیز حمل می کند که با کمک ناسا و آژانس فضایی اروپا ابداع شده است.

شرکت «MHI Launch Services» از توسعه دهندگان موشک، در پلت فرم ایکس(توییتر سابق) نوشت که این ماموریت کنسل شد برای اینکه تایید شده است که وزش باد، انتظارات پرتاب را برآورده نمی کند.
ژاپن سال قبل نیز کوشش کرد تا یک کاوشگر قمری به نام «اوموتناشی»(Omotenashi) را به همراه ماموریت «آرتمیس ۱»(Artemis ۱) ناسا روی ماه فرود بیاورد اما ماموریت اشتباه انجام شد و ارتباطات از بین رفت.
در ماه آوریل، استارت آپ ژاپنی «آی اسپیس»(ispace) در تلاشی بلندپروازانه برای تبدیل شدن به نخستین شرکت خصوصی که روی ماه فرود می آید، شکست خورد و بعد از آن چه شرکت «فرود سخت» نامید، ارتباط خودرا از دست داد.
ژاپن مشکلاتی را نیز در مورد موشک های پرتاب گر داشته است. نسل بعدی موشک مدل H۳ در ماه مارس و موشک «اپسیلون»(Epsilon) سوخت جامد در اکتبر گذشته شکست خورد.

منبع: