به گزارش نیوزتل، یک مطالعه جدید نشان داده است که سطوح پایین ویتامین K با مشکلات ریوی و خس خس سینه مرتبط می باشد.
به گزارش نیوزتل به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه جدید نشان داده در افرادی که سطح ویتامین K در خون شان پایین است، احتمال کاهش عملکرد ریه و گزارش مشکلات ریوی مانند آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) یا خس خس سینه بیشتر است.
ویتامین K که در سبزیجات برگ دار، روغن های گیاهی و غلات یافت می شود، پروتئین های مورد نیاز برای لخته شدن خون و ساخت استخوان را تولید می کند. با این وجود، آن چه مشخص نمی باشد، نقش ویتامین K در سلامت ریه است.
حالا یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران بیمارستان دانشگاهی کپنهاگ و دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، رابطه بین سطح ویتامین K و عملکرد ریه را بررسی نموده است.
تورکیل یسپرسن(Torkil Jespersen) نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: ما قبلاً می دانستیم که ویتامین K نقش مهمی در خون دارد و مطالعات نشان می دهد که در سلامت قلب و استخوان هم مهم می باشد، اما پژوهشهای بسیار کمی در مورد ارتباط ویتامین K با ریه ها انجام شده است.
وی ادامه داد: طبق اطلاعات ما، این نخستین مطالعه در مورد ویتامین K و عملکرد ریه در یک جمعیت عمومی بزرگ است. نتایج ما نشان داده است که ویتامین K می تواند در حفظ سلامت ریه های ما نقش داشته باشد.
پژوهشگران ۴۰۹۲ نفر از ۲۴ تا ۷۷ سال را برای مطالعه خود انتخاب کردند. شرکت کنندگان آزمایش عملکرد ریه به نام اسپیرومتری را انجام دادند که شامل اندازه گیری مقدار هوایی است که فرد می تواند در یک ثانیه استنشاق کند(FEV۱) و حجم کل هوایی که می تواند بعد از عمیق ترین نفس ممکن (ظرفیت حیاتی الزامی یا FVC) به زور بازدم کند.
همینطور از آنها نمونه خون گرفته شد و پرسشنامه های در ارتباط با سلامت و سبک زندگی را تکمیل کردند. آزمایش خون شامل نشانگر کمبود ویتامین K معروف به dp-ucMGP بود.
پژوهشگران دریافتند که به صورت متوسط، شرکت کنندگانی با سطوح بالای پلاسمای dp-ucMGP که نشان دهنده سطوح پایین ویتامین K است، FEV۱ و FVC کمتری داشتند. همینطور احتمال بیشتری داشت که بگویند از بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD)، آسم یا خس خس سینه رنج می برند.
یسپرسن اظهار داشت: یافته های ما به خودی خود سفارش های فعلی برای دریافت ویتامین K را تغییر نمی دهند، اما نشان می دهند که ما به تحقیقات بیشتری در مورد این که آیا بعضی از افراد، مانند افرادی که بیماری ریه دارند، می توانند از مکمل های ویتامین K بهره ببرند یا خیر، نیاز داریم.
پژوهشگران هم اکنون درحال انجام یک کارآزمایی بالینی هستند که مکمل های ویتامین K را با دارونما مقایسه می کنند تا اثرات این ویتامین بر سلامت قلب و عروق، متابولیک و استخوان را ارزیابی کنند.
بر مبنای مطالعه فعلی، آنها قصد دارند آنالیز عملکرد ریه را در این کارآزمایی لحاظ کنند.
این مطالعه در مجله ERJ Open Research انتشار یافته است.

منبع: