در یک راهپیمایی فضایی؛ فضانورد روسی سوار بر بازوی رباتیک اروپایی شد

نیوزتل: یک فضانورد روس پرواز آزمایشی روی یک بازوی رباتیک را انجام داد. این پروسه قسمتی از یک پیاده روی فضایی موفقیت آمیز در خارج ایستگاه فضایی بین المللی بود.
به گزارش خبر گزاری مه به نقل از اسپیس، سرگی پروکوپیف فرمانده ماموریت «اکسپدیشن ۶۹» سوار بخش انتهایی بازوی رباتیک متعلق به اروپا(ERA)شد تا تحمل و قدرت آنرا آزمایش کند. این بازوی رباتیک با ماژول «نائوکا» در جولای ۲۰۲۱ میلادی به ایستگاه فضایی بین المللی متصل شد، اما تا آوریل ۲۰۲۲ میلادی در بخش روسی فعالیتی انجام نداد. از آن زمان تا حالا ERA برای تغییر مکان یک رادیاتور بزرگ و یک آزمایش هوابند به کار رفته است. اما این اولین باری بود که یک انسان روی بازوی مذکور جابه جا می شد.
آندری فدیاف، فضانورد روسی داخل ماژول «نائوکا» بازوی رباتیک ۱۱.۳ متری را کنترل می کرد. همزمان پروکوپیف به آرامی روی بازو حرکت می کرد. دیمیتری پتلین که در پیاده روی فضایی شرکت کرد، در مکانی نزدیک وی بود تا آزمایش را رصد کند و از آن عکس بگیرد. آزمایش حدود ۴۰ دقیقه طول کشید و نشان داد می توان این بازو را می توان برای تغییر موقعیت فضانوردان در پیاده روی های فضایی آینده به کار برد. همین طور آزمایش نشان داد بازوی مذکور قابلیت های بازوی رباتیک Canadarm2 را دارد که از بخش عملیاتی آمریکا پشتیبانی می کند. پیش از امروز و طی پیاده روی فضایی، اعضای خدمه هنگام انجام کارهایی خارج از ایستگاه با بهره گیری از دیرک های«استرلا» که بطور دستی راهبری می شدند، از ماژولی به ماژول دیگر می رفتند. علاوه بر این فعالیت پروکوپیف و پتلین محافظ زباله های فضایی را برای صیانت از نواحی روی ماژول تحقیقاتی کوچک Rassvet نصب کردند که رادیاتور و قفل هوای جابجا شده در آنجا قرار داشتند.